Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kaikkonen, Saara"

Sort by: Order: Results:

  • Kaikkonen, Saara (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella varhaiskasvatuksen henkilöstön kuvauksia varhaiskasvatuksen perustehtävästä koulutuksen mukaan jaotellen. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä koulutuksen vaikutuksesta varhaiskasvatuksen perustehtävän tulkintaan jakaen henkilöstön kasvatustieteen ja sosiaalialan koulutuksen saaneisiin varhaiskasvatuksen opettajiin sekä varhaiskasvatuksen hoitajiin. Tutkimuksen tavoitteena oli myös luoda moniammatillinen kuvaus perustehtävän tulkinnasta. Perustehtävää koskettavaa tutkimustietoa varhaiskasvatuksen osalta on ollut saatavilla vähäisesti, vaikka perustehtävän merkitykseen useassa tutkimuksessa viitataankin. Aiempi tutkimustieto on osoittanut moniammatillisuuden ja perustehtävän sekä työn organisoinnin yhteiskunnallisten muutosten riippuvaisuuden ongelmallisuuden, jotka vaikuttavat niin käytännön kuin asiakirjojen ohjeistuksiin sekä koulutusten kehittymiseen. Näitä ongelmia on pyritty ratkaisemaan asiakirjaperusteisen ohjauksen selkeyttämisellä sekä koulutuksen kehitystyöllä. Tutkimustehtävänä on selvittää kuinka varhaiskasvatuksen työntekijät kuvaavat perustehtävää koulutusryhmittäin. Tutkimus on aineistolähtöinen gounded theory tutkimus, jonka pää- ja alaluokkien rakentaminen on osa tutkimustehtävää. Aineistosta rakentamiani pää- ja alaluokkia vertailemalla toisiinsa koulutusryhmittäin selvitin koulutusryhmien välisiä yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia sekä niiden suhdetta toisiinsa. Yhtenevistä kuvauksista ja koulutusryhmittäisistä ydinluokista muodostin varhaiskasvatuksen perustehtävän moniammatillisen kuvauksen. Aineistonani on ollut osaotos Osaavan varhaiskasvatushankkeen aineistosta. Aineistona on ollut 4 ryhmäfokushaastattelua, jossa koulutusryhmät on haastateltu omissa ryhmissään. Haastatteluaineistoa on ollut 4 kasvatustieteen koulutuksen saanutta varhaiskasvatuksen opettajaa, 4 sosiaalialan koulutuksen saanutta varhaiskasvatuksen opettajaa sekä 6 varhaiskasvatuksen hoitajan koulutuksen saanutta henkilöä. Litteroitua aineistoa oli yhteensä 81 sivua. Varhaiskasvatuksen perustehtävä rakentui henkilöstön puheessa yhteiskunnalliseksi ja kouluun valmistavaksi palveluksi, jonka tavoitteena on valmistaa lasta elämää ja tulevaisuutta varten yksilöllisesti ja perheitä tukien. Perustehtävää kannatteli käytännön työssä hoidon, sosiaalialan ja kasvatustieteen koulutuksen saaneiden työntekijöiden luoma kokonaisuus. Eri ammattiryhmien perustehtävän kuvauksissa oman koulutuksen ammatillinen profiloituminen painottui vahvasti ja vastasi monelta osin ammattiryhmien eriytyneitä osaamisalueita. Kokonaiskuva vastasi hyvin pitkälti asiakirjaperusteista määritelmää varhaiskasvatuksen perustehtävästä, jolloin tulokset loivat mielikuvaa, ettei asiakirjojen määritelmän laajuutta olisi saavutettavissa ilman moniammatillista yhteisen ymmärryksen rakentamista, sillä erikseen tarkasteltuna eri koulutusryhmien kuvaukset eivät vastanneet asiakirjojen määritelmää, vaan jäivät vajavaisiksi ohjeistukseen suhteutettuna.