Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kainulainen, Justus"

Sort by: Order: Results:

  • Kainulainen, Justus (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Oppilaan saamaa palautetta on tutkittu paljon, mutta palautteen vaikutuksia oppilaisiin ei ole niinkään paljoa. Tulevina opettajina olemme vastuussa oppilaille antamastamme palautteesta. On tärkeää ymmärtää palautteen kannustava ja positiivista ilmapiiriä luova vaikutus. Tutkielman tavoitteena on selvittää liikuntatunneilla saadun palautteen myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia oppilaisiin alakoulun 3. luokasta yläkoulun loppuun. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Lähteiden etsinnässä hyödynnettiin Eric –tietokantaa, Google Scholaria ja Helkaa. Näiden lisäksi tietoa etsittiin Liikunta ja Tiede –sivustolta ja Pro Gradu –tutkielmien lähteistä. Aineistoksi valikoitui 6 artikkelia, joista 5 oli toteutettu Suomessa ja yksi Yhdysvalloissa. Tutkimustulokset olivat melko odotuksenmukaisia. Tutkimustulokset keskittyivät myönteisesti oppilaaseen vaikuttavaan palautteeseen, vaikka negatiivisesti oppilaisiin vaikuttavaa palautetta raportoitiin tuloksissa myös. Liikuntatunneilla saatu palaute vaikutti oppilaisiin eri tavoin, mutta tehokkaimmin suoritusta ja ilmapiiriä saatiin parannettua kannustavalla ja positiivisesti sävyttyneellä palautteella. Toisaalta negatiivissävytteisesti annettu palaute vaikutti oppilaisiin lannistavasti tai ilmapiiriä heikentävästi. Kolmessa tarkastelluista tutkimuksista oli käytetty kvantitatiivista ja kolmessa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tuloksia oli saatu esimerkiksi kuvaamalla kahta liikuntatuntia ja observoimalla oppilaiden reagoimista palautteeseen. Tutkimusjoukoista pienin oli 28 oppilasta ja suurin sen sijaan 7132 oppilasta. Kouluissa pitäisi perehdyttää opettajat entistä paremmin palautteenantamiseen kaikkia kunnioittavalla tavalla kuitenkin eteenpäin pyrkien.