Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kaiponen, Essi"

Sort by: Order: Results:

  • Kaiponen, Essi (2022)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opettajilla on esiopetuksen monikielisyydestä sekä miten monikielisyyttä voitaisiin heidän mukaansa huomioida varhaiskasvatuksessa paremmin. Aiheesta on tehty vain vähän tutkimusta varhaiskasvatuksen kentällä, ja useat niistä liittyvät laajemmin monikulttuurisuuteen. Tänä päivänä varhaiskasvatuksen ryhmissä on paljon lapsia, jotka osaavat useita kieliä ja opettajalta odotetaan kielitietoisuutta työssään. Tutkielmani teoreettinen viitekehys rakentuu monikielisyyden ja kielitietoisuuden käsitteiden ympärille. Tutkielmassa opettajat kertovat käsityksistään monikielisyydestä sekä miten heidän mielestänsä monikielisyys voitaisiin huomioida varhaiskasvatuksessa paremmin. Aineistonkeruussa hyödynsin kyselylomaketta, joka koostui 18 avoimesta kysymyksestä. Kyselylomakkeeseen vastasi 12 esiopetuksessa opettajana työskennellyttä henkilöä, jotka olivat eri ammattitaustoista. Aineiston analyysissä hyödynsin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkielman tulokset osoittivat, että opettajilla oli paljon erilaisia näkemyksiä monikielisyydestä. Opettajat mielsivät monikieliseksi lapsen, joka ymmärtää tai puhuu useita kieliä. Vastauksissa korostui myös näkemys lapsesta, joka ei ymmärrä tai osaa hyvin suomen kieltä. Opettajat kirjoittivat eri tuen keinoista, joilla he edesauttoivat lasten ymmärrystä tai ymmärretyksi tulemista. Lisäksi vastauksissa ilmeni, miten opettajat liittivät monikielisyyden vaikuttavan omaan ammattiin, vanhempien ja muiden tahojen kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä lapsiryhmän tietoihin ja taitoihin. Vastauksissa tuotiin esiin konkreettisia keinoja, miten opettaja voi huomioida monikielisyyden varhaiskasvatuksessa paremmin. Näitä olivat esimerkiksi kuvatuen käyttö sekä lisäkoulutus monikielisyydestä. Myös omien asenteiden tarkastelu sekä kielitietoisuuden käsitteeseen tutustuminen nähtiin keinoina huomioida monikielisyys paremmin.