Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kanerva, Salla"

Sort by: Order: Results:

  • Kanerva, Salla (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia erilaisia sovellettuun käyttäytymisanalyysiin perustuvia interventioita (ABA-interventiot) ja niiden keskeisiä opetusmenetelmiä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet sovelletun käyttäytymisanalyysin vaikuttavuuden opetus- ja kuntoutusmenetelmänä lasten, joilla on autismikirjo, kuntoutuksessa. Sosiaalisiin taitoihin liittyvät haasteet ovat keskeinen osa autismikirjon häiriöön liittyvää käyttäytymistä. Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä siihen, mitä sosiaalisia taitoja ABA-interventioiden avulla opetetaan lapsille, joilla on autismikirjo ja millaisia opetusmenetelmiä interventioissa käytetään. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Katsauksen aineistohaku tehtiin Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta. Aineistohaun kriteerit dokumentoitiin erilliseen taulukkoon. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineisto koostui kahdeksasta vuosien 2010–2023 välillä julkaistusta englanninkielisestä vertaisarvioidusta artikkelista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä soveltaen. Analyysin perusteella muodostetut luokat ja niihin sisältyvät ilmaisut on raportoitu erillisessä taulukossa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että interventioissa käytetään useita sovelletun käyttäytymisanalyysin keskeisiä opetusmenetelmiä. Näitä olivat muun muassa erillistaitojen opettaminen, virheenkorjausmenetelmä sekä toivotun käyttäytymisen ja toiminnan vahvistaminen. Tutkimuksessa tunnistettiin myös ABA-menetelmiä soveltavia ja yhdisteleviä opetusmetodeja. Menetelmien avulla onnistuttiin myös opettamaan useita sosiaalisia taitoja lapsille, joilla on autismikirjo. Kommunikaatioon, kieleen ja leikkimiseen liittyvät taidot nousivat erityisesti esille useista aineistoista.