Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kanerva, Suvi"

Sort by: Order: Results:

  • Kanerva, Suvi (2020)
    Tavoitteet. Tulevaisuudessa tarvitaan hyviä tunne- ja vuorovaikutustaitoja, joten koulujen tulee opettaa sosiaalisemotionaalisen oppimisen taitoja. Sosiaalisemotionaalinen oppiminen tarkoittaa niitä prosesseja, joiden avulla sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja kehitetään. Tässä tutkielmassa kartoitetaan alakouluikäisille oppilaille suunnattujen sosiaalisemotionaalisten interventioiden menetelmiä ja tuloksia. Kokoamalla tietoa viimeisen 15 vuoden aikana alakouluikäisille toteutetuista sosiaalisemotionaalisen oppimisen interventioista selvitetään, miten tunne- ja vuorovaikutustaitoja on opetettu ja millaisia tuloksia interventioilla on saatu. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että SEL-interventioilla voi olla positiivisia vaikutuksia oppilaiden hyvinvoinnin ja käytöksen lisäksi akateemiseen menestykseen. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistona oli kahdeksan artikkelia, joissa arvioidaan erilaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin kohdistuvien interventioiden tuloksia. Aineisto kerättiin EBSCO-tietokannasta tarkoilla hakutermeillä. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastaavat maininnat interventioiden tuloksista jaettiin deduktiivisella sisällönanalyysillä viiteen plus yhteen kategoriaan ja toiseen kysymykseen vastaavat maininnat interventioiden menetelmistä jaettiin induktiivisesti kolmeen yläkategoriaan, jotka jaettiin vielä tarkempiin alakategorioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja opettavien sosiaalisemotionaalisen oppimisen interventioiden tulosten havaittiin jakautuvat CASEL:n viiteen sosiaalisemotionaalisen oppimisen ydinosaamisalueeseen. Toisaalta huomattiin, että akateemiseen menestykseen liittyvät tulokset tulisi sijoittaa omaan kategoriaansa. SEL-interventioissa käytettiin monipuolisia menetelmiä, jotka voidaan jakaa oppilaiden aktiviteetteihin, oppituntien piirteisiin ja intervention rakenteeseen. Aktiviteetteja löytyi interaktiivisia, rauhoittavia ja turvallisuutta lisääviä. Oppituntien piirteet voidaan jakaa sisällön, ryhmäkoon, vetäjän ja luokanopettajan roolin mukaan. Intervention rakenteesta löytyi tietoa intervention kestosta ja säännöllisyydestä sekä tarjottavista materiaaleista. Tämän tutkielman tulosten valossa CASEL:n teoria on melko pätevä kuvaamaan SEL-interventioiden tuloksia. Lisäksi syntyi malli SEL-interventioiden menetelmistä, jota voi hyödyntää tutkimuksessa ja interventioiden suunnittelussa.