Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuokka, Anni"

Sort by: Order: Results:

  • Kuokka, Anni (2021)
    Työ on artikkelimuotoinen kandidaatin tutkielma. Tutkimuksessa selvitetään erilaisten tukitoi-mien muotoja tehostetun ja erityisen tuen päätöksen saaneiden lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen suhteen. Tutkimuksessa tarkastellaan myös opettajien antamia neuvoja lasten huolta-jille. Päädyin aiheeseen, sillä tehostettu ja erityinen tuki on suuressa osassa omia opintojanikin. Aiemmat tutkimukset ovat liittyneet lähinnä oppimisen alueisiin eivätkä niinkään keinoihin, joilla lapsia pyritään tukemaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla opettajia. Tutkimukseen osallistui kolme esiopetusryhmän opettajaa. Yhdellä opettajalla oli varhaiskasva-tuksen erityisopettajan koulutus, ja hän toimi integroidussa erityisryhmässä. Haastattelut toteu-tettiin Teams-sovelluksessa, ja ne nauhoitettiin. Haastattelujen jälkeen vastaukset litteroitiin ja aloitettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että jokaisella opettajalla oli samankaltaisia toimintatapoja tuki-toimia koskien. Yleisimmiksi tukitoimiksi osoittautuivat pienryhmätoiminta, kuvatuet, arjen rutiinit ja struktuurit sekä erilaiset apuvälineet. Tehostetun ja erityisen tuen lapset saivat melko samanlaista tukea, mutta erityistä tukea tarvitseva lapsi sai vielä yksilöllisempää tukea kuin te-hostettua tukea tarvitseva lapsi. Opettajat mainitsivat huoltajille annettaviksi keinoiksi kuvatuet, ennakoinnin ja toistuvuuden sekä huoltajien johdonmukaisuuden sääntöjen ja rajojen suhteen.