Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kustura, Mirela"

Sort by: Order: Results:

  • Kustura, Mirela (2023)
    Tavoitteet. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten keskeiset matemaattiset taitoryppäät ovat näkyvissä valitsemassani aineistossa, ja millaisilla keinoilla toiminnallisuus esiintyy niissä. Tutkimusaiheeni muovautui omista varhaisista matemaattisista kokemuksista ja havainnoistani varhaiskasvatuksen kentältä. Tutkimusmateriaaliksi valikoitui kaksi varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen suunnattua opetusmateriaalia. Menetelmät. Tämän tutkimuksen menetelmäksi valikoitui teorialähtöinen sisällönanalyysi. Käytän tutkielmassani Aunion ja Räsäsen (2016) tekemää luokitusta keskeisistä matemaattisista taitoryppäistä. Teorialähtöinen sisällönanalyysi mahdollisti materiaalin syvällisen tulkinnan. Tämän menetelmän avulla sain selville, miten keskeiset, matemaattiset taitoryppäät ja toiminnallisuuden eri keinot esiintyvät oppimateriaaleissa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessani nousi esille, että kaikkia keskeisiä matemaattisia taitoryppäitä esiintyy materiaaleissa eri tavoin ja toiminnallisuuden menetelmiä oli monipuoliesti molemmissa materiaaleissa. Matemaattisten suhteiden ymmärtäminen ja laskemisen taidot nousivat suurimmin esille keskeisistä matemaattisista taitoryppäistä molemmissa materiaaleissa. Molemmissa materiaaleissa korostuivat matemaattisten suhteiden ymmärtämisestä matemaattis-loogiset periaatteet ja laskemisen taidoista lukumäärän laskutaidot. Vastaavasti keskeisistä matemaattisista taitoryppäistä lukumääräisyyden taju ja aritmeettiset perustaidot olivat huomattavasti vähemmän edustettuina materiaaleissa. Toiminnallisuus oli keskeisesti esillä molemmissa materiaaleissa.