Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuusela, Saana"

Sort by: Order: Results:

  • Kuusela, Saana (2016)
    Tavoitteet. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lukivalmiustaidoilla (fonologinen prosessointi, epäsanojen toistamistaito, sanaston koko ja kirjaintietoisuus) on ennustearvoa myöhemmälle lukutaidolle. (Puolakanaho, 2008; Lonigan ym. 2009). Lukutaidon on puolestaan osoitettu olevan yksi koulumenestystä ennustavista tekijöistä (Jeung-Ryeul, 2004). Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää, onko pikkukeskosina syntyneiden lasten lukivalmiustaidoissa 5–8 vuoden iässä eroa täysiaikaisina/normaalipainoisina syntyneiden lasten lukivalmiustaitoihin ja miten lukivalmiustaidot ovat yhteydessä pikkukeskosina syntyneiden lasten lukutaitoon myöhemmin, 8–15 vuoden iässä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valikoitui kuusi vuonna 2004–2016 julkaistua vertaisarvioitua artikkelia, jotka käsittelivät pikkukeskosina syntyneiden lasten lukivalmiustaitoja 5–8 vuoden iässä sekä lukutaitoa yli kahdeksan vuoden iässä. Kirjallisuuskatsaukseen valikoituneista tutkimuksista kolme oli pitkittäistutkimuksia ja kolme poikittaistutkimuksia. Tutkimushenkilöt olivat pikkukeskosia (syntyneet ennen 32 raskausviikkoa ja/tai syntymäpaino alle 1500g) ja kontrolliryhmänä olivat iältään ja sukupuoleltaan vertaistetut täysiaikaisina/normaalipainoisina syntyneet lapset. Lukivalmiustaitoja sekä myöhempää lukutaitoa mitattiin standardoiduilla kielellisillä testeillä sekä arviointimenetelmillä. Tulokset ja johtopäätökset. Pikkukeskosina syntyneiden lasten lukivalmiustaidot 5–8 vuoden iässä olivat heikommat kuin täysiaikaisina/normaalipainoisina syntyneiden lasten lukivalmiustaidot. Tulokset olivat nähtävissä kaikilla lukivalmiustaitojen osa-alueilla. Lukivalmiustaidot näyttäisivät kehittyvän viiveellä, ja niillä on yhteys pikkukeskosena syntyneen lapsen myöhempään lukutaitoon. Pikkukeskosina syntyneiden lasten lukutaidon omaksuminen on viiveistä, mutta luonteeltaan erilaistakuin dysleksiassa – erot ryhmien välillä näyttäisivät tasoittuvan ainakin osittain 15 vuoden ikään mennessä, jolloin eroja ryhmien välillä oli vielä ortografisen valinnan tehtävissä.