Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuusela, Sini-Mari"

Sort by: Order: Results:

  • Kuusela, Sini-Mari (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli saada eri ammattinimikkeillä toimivien varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia siitä, kuinka positiivinen pedagogiikka toteutuu heidän yksikössään erilaisten lasten kohdalla. Haastattelun avulla voidaan tutkia millaisia tunteita aihe henkilöissä herättää, millaisia ajatuksia ja omia kokemuksiaan heillä asiasta on (Hirsjärvi, S & Hurme, H, 2022, s.48). Tutkimuksessa tuotiin esille sitä mitä positiivinen pedagogiikka on, miten sen koettiin toteutuvan ja millaiset asiat siihen vaikuttavat. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille kasvattajan merkitys, sekä positiivisen pedagogiikan näkökulmia hyötyihin ja haittoihin. Menetelmät. Tutkimus menetelmänä oli haastattelu, johon osallistui neljä varhaiskasvatuksen työntekijää, yksi varhaiskasvatuksen opettaja, yksi varhaiskasvatuksen sosionomi, yksi varhaiskasvatuksen lastenhoitaja ja yksi varhaiskasvatuksen avustaja. Kaikki vastaajat toimivat samassa helsinkiläisessä varhaiskasvatusyksikössä. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin, etsien haastatteluista yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista tuli ilmi, ettei positiivinen pedagogiikka ole kaikille alalla työskenteleville tuttu. Varhaiskasvatuksessa henkilökunnalla on kuitenkin pääasiassa asiasta monipuolista tietoa, he pyrkivät toteuttamaan sitä arjessa parhaansa mukaan. Usein ajatellaan, ettei lapsen oppimista lähestytä enää tänä päivänä puutteiden kautta, miettien mitä lapsi ei vielä osaa (Kumpulainen, K., Mikkola, A., Rajala, A., Hilppö, J., & Lipponen, L., 2014, s. 199). Tästä asiasta haastateltavani ovat erimieltä, sitä kohtaa arjessa edelleen. Toteutumiseen vaikuttaa kuitenkin vahvasti kasvattajan oma sensitiivisyys, sekä halu toimia positiivisen pedagogiikan mukaisesti. Arkea varjostaa resurssipula, kiire ja henkilökunnan väsymys, jolloin lasten kohtaaminen ei aina toteudu tavoitteiden mukaisesti. Jokainen haastateltava tiedosti positiivisen pedagogiikan hyödyn läpi lapsen elämän.