Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kyllönen, Taru"

Sort by: Order: Results:

  • Kyllönen, Taru (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää mitä työuupumus on, miten se kehittyy ja miten se ilmenee. Lisäksi tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät johtavat opettajien työ-uupumukseen. Tutkielmani tutkimuskysymykset syntyivät aiheen ajankohtaisuudesta, sillä opettajien työssä jaksaminen ja työuupumus ovat suosittuja aiheita yhteiskunnallisessa kes-kustelussa. Aihetta on tutkittu paljon, mutta merkittäviä tuloksia opettajien työhyvinvoinnin li-sääntymisestä ei ole saatu. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi löytyi pääosin suomalaista kirjallisuutta, sekä tutkimuksia, mutta myös ulkomaalaisia tutkimuksia on mukana katsauksessa. Hain aineistoni hyödyntäen Helka- kirjaston hakupalvelua, Googlea, sekä Google Scholaria. Tutkielmani tulosten mukaan työuupumukselle ei ole olemassa virallista, yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Useissa määritelmissä nousee kuitenkin esille kolme keskeistä oiretta: uupumusasteinen väsymys, kyynistyneisyys ja heikentynyt ammatillinen itsetunto. Lisäksi tutkielmani osoitti, että työuupumuksen kehityksestä on olemassa useita eri malleja. Näissä malleissa uupumuksen taustalla nähdään olevan useita eri lähtökohtia ja syitä. Eroja mallien välillä aiheutti myös se, että tyypillisten oireiden nähtiin ilmenevän eri järjestyksessä. Tutkielmani osoitti myös, että opettajat joutuvat kohtaaman työssään useita erilaisia kuormitustekijöitä, joiden voidaan nähdä olevan vaikuttamassa työuupumuksen kehittymiseen. Kirjallisuudessa nousi esiin erityisesti opettajien työolojen ja työympäristön kuormittavuus, sekä vuorovaikutuksen kuormittavuus. Lisäksi opettajan työn muutos aiheutti kuormitusta.