Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kylliäinen, Emilia"

Sort by: Order: Results:

  • Kylliäinen, Emilia (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena on tutkia varhaiskasvatusta opiskelevien positiivisia motivaatiotekijöi-tä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet varhaiskasvatuksessa työskentelyn suosion olevan laskussa ja erityisesti opettajista on puute kenttätyössä. Tutkimukseni on rajattu positiivisiin motivaatiotekijöihin, jotka lisäävät motivaatiota jäädä alalle. Lisäksi halusin selvittää miten alalta poistuvien ja jäävien ajatukset eroavat toisistaan. Tutkimuskysymykseni olivat seuraa-vanlaiset: mitkä tekijät lisäävät varhaiskasvatuksen opiskelijoiden motivoitumista alalle? ja mi-ten alalta poistuvien ja jäävien motivaatiotekijät eroavat toisistaan? Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusotteeni on fenologis-hermeneuttinen tutki-musote. Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselylomaketta ja aineisto kerättiin lokakuussa vuonna 2022. Koska tutkimusaiheeni oli opiskelijoiden motivaatiotekijät, välitin lomakkeen kanssaopiskelijoille sosiaalisen median välityksellä. Sain analysoivia vastauksia yhteensä 17 kappaletta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opiskelijat näkevät positiivisina motivaa-tiotekijöinä erityisesti lapset, työn merkityksellisyyden ja luovuuden sekä mahdollisuuden olla mukana lapsen kehityksessä ja kasvussa. Tutkimustulos oli osittain samansuuntainen kuin aiemmat tutkimukset aiheesta. Tulosten mukaan myös palkkaus sekä paremmat resurssit mainittiin motivaatiota lisäävinä tekijöinä.