Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kylmäkoski, Krista"

Sort by: Order: Results:

  • Kylmäkoski, Krista (2021)
    Tämän laadullisen, kertomuksellisen tutkimuksen tavoitteena oli kuvata vieraan kielen opettajien ammatillisen identiteetin rakentumista alanvaihdon ja uranmuutoksen äärellä. Aiemmat tutkimukset (mm. Eteläpelto & Vähäsantanen, 2006; Ibarra, 1999; Heikkilä, 2019) ovat osoittaneet ammatillisen identiteetin muuttuvan alanvaihdon myötä. Vieraan kielen opettajien ammatillista identiteettiä ovat Suomessa tutkineet mm. Hahl & Mikulec, 2018 ja Ruohotie- Lyhty, 2013, ja opettajien alanvaihtoa mm. Almiala (2008), tutkimusten tekemättä kuitenkaan eroa opettajaryhmien välillä. Tässä tutkimuksessa kuvataan vieraan kielen opettajien ammatillisen identiteetin rakentumista uranmuutoksen äärellä, jota ei ole vielä Suomessa tutkittu. Tutkimuksen tavoitteena on siis yhtäältä jatkaa ja toisaalta laajentaa tutkimusta opettajien ammatillisen identiteetin tutkimuksesta ja uranmuutoksesta. Tutkimuksen aineisto koottiin etäyhteyksin järjestetyn temaattisen, kerronnallisen ryhmä-keskustelun muodossa, johon tutkija osallistui sisäpiiritutkijana (ks. mm. Juvonen, 2017). Ryhmäkeskusteluun osallistuneet (N = 3) olivat alaa vaihtaneita tai alanvaihtoa harkitsevia vieraan kielen opettajia. Aineiston analyysissä on hyödynnetty teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä, temaattista analyysiä sekä kertomuksellista analyysimenetelmää. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia vieraan kielen opettajan ammatillisen identiteetin rakentumisesta kasvattajuuden ja opetettavan aineen asiantuntijuuden kautta. Vieraan kielen opettajien uranmuutostarinat rakentuivat yksilölliseen elämänkertaan sitoutuneina kertomuksina, jotka vaativat yksilöltä aktiivista oman osaamisen reflektointia ja ammatillista kehittymistä. Tutkimuksessa uranmuutostarinat näyttäytyvät ajassamme seikkailuna tai kokeilunhaluna, oppimiskertomuksena ja kehittymisenä, ja toisaalta sopeutumisena ja luopumisena. Uranmuutostarinat rakentavat osaltaan aikamme affektiivisen, kokemuksellisen kertomisen tapaa. Tärkeiksi teemoiksi työelämän muutosten kannalta muodostuivat työelämän pedagogisoituminen (ks. Jyrhämä, 2021) ja joustavuus. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan tulevaisuuden pedagogisen asiantuntijuuden tutkimusta sekä joustavan ammatillisen identiteetin kehittymisen monialaista tutkimusta.