Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kyrö, Anni"

Sort by: Order: Results:

  • Kyrö, Anni (2021)
    Tunnetaitoja pidetään nykytiedon valossa yksinä ihmisen tärkeimmistä taidoista, sillä tunteet ovat läsnä jokapäiväisessä elämässä. Tunnetaitoja aletaan harjoittelemaan jo varhaislapsuudesta lähtien. Näin ollen tunnekasvatus on myös noussut osaksi varhaiskasvatusta, jotta tunne-elämän ja -taitojen kehittymistä voidaan tukea jo varhaisessa vaiheessa. Varhaiskasvatuksessa toimivien kasvattajien tehtävä on luoda lapselle turvallinen ilmapiiri omien tunteidensa ymmärtämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta, miten he toteuttavat tunnekasvatusta omassa lapsiryhmässään sekä millä tavoin tunnekasvatuksen toteuttamista voitaisiin heidän mielestään kehittää edelleen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselylomake tehtiin Helsingin yliopiston E-lomakkeelle ja sen linkki jaettiin Varhaiskasvatuksen opettajat- Facebook-ryhmässä. Kyselyyn tuli yhteensä 34 vastausta, joista 17 käytettiin aineiston analyysissa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että tunnekasvatus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta ja sen toteuttamisen katsottiin olevan monipuolista ja luontevaa. Varhaiskasvatuksen opettajat toteuttivat tunnekasvatusta sekä ennalta suunnitellusti tuokioiden avulla, että ennalta suunnittelemattomasti arjen tilanteissa. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat valmiiden materiaalien tuovan helpotusta tunnekasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Arjessa tunnekasvatusta toteutettiin tunteiden sanoittamisen ja nimeämisen keinoin. Tunnekasvatuksen toteuttamisen kehittämisideat liittyivät tunnekasvatukselle tarkoitetun ajan lisäämiseen, henkilöstön koulutukseen ja tiimin työskentelyyn ja kommunikointiin.