Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kyrönviita, Vilma"

Sort by: Order: Results:

  • Kyrönviita, Vilma (2020)
    Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena ja tutkimustehtävänä on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien antamia merkityksiä alle kolmevuotiaiden lasten liikkumiselle ja varhaiskasvatuksessa toteutettavalle liikuntapedagogiikalle. Liikkumisesta ja perusmotoristen taitojen hallitsemisesta on todettu olevan positiivisia vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Tutkimukset ovat osoittaneet varhaiskasvatusikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden alenemista viime vuosina. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2018) osoittavat, että lasten tulisi liikkua kolme tuntia päivässä ikä- ja kehitystasolleen sopivalla tavalla ja lasten paikallaanoloaikaa tulisi rajoittaa. Useimmat tutkimukset käsittelevät yli kolmevuotiaita lapsia ja heidän liikkumistaan varhaiskasvatuspäivän aikana. Tässä tutkielmassa kiinnostus kohdistuu alle kolmevuotiaisiin lapsiin ja varhaiskasvatuksen opettajien antamiin merkityksiin heidän liikkumisestaan. Tutkielmassa syvennytään siihen, miten varhaiskasvatuksen opettajat näkevät alle kolmevuotiaiden lasten liikkumisen sekä liikuntapedagogiikan varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa selvitetään, millaisia merkityssisältöjä heillä on alle kolmevuotiaiden lasten liikkumisesta ja liikuntapedagogiikasta. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin haastattelututkimuksena. Tutkielmassa haastateltiin viittä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät alle kolmevuotiaiden ryhmässä päiväkodissa. Haastateltavien valinta tapahtui haastateltavien oman kiinnostuksen pohjalta. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä eli induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan liikuntapedagogiikka ja pienten lasten liikkuminen on monipuolista, kokonaisvaltaista, osallistavaa ja hetkessä tapahtuvaa pedagogiikkaa. Liikuntapedagogiikka alle kolmevuotiaiden ryhmässä koettiin spontaanina, mikä vaatii varhaiskasvatuksen opettajalta läsnäoloa hetkissä. Liikuntahetket ovat varhaiskasvatuksen opettajien mielestä mahdollisuuksia, jossa lapsi voi oppia motoristen taitojen kehittämisen lisäksi monipuolisesti eri taitoja. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan lapsi kehittää liikkumisen avulla esimerkiksi ajattelu- ja vuorovaikutustaitojaan sekä sosioemotionaalisia taitojaan. Liikunnan avulla pieni lapsi tutustuu omaan kehoonsa ja itseensä. Yhdessä liikkumalla lapsi pystyy jakamaan liikunnasta saadun ilon ja hyvän olon. Merkityksellisiksi asioiksi alle kolmevuotiaiden liikuntapedagogiikassa varhaiskasvatuksen opettajat nimesivät myös lapsen osallisuuden toteutumisen ja liikunnalliseen elämäntapaan kasvattamisen. Tämänkaltaiset hyvän olon ja onnistumiset sekä osallisuuden kokemukset liikuntahetkissä olivat varhaiskasvatuksen opettajien mielestä merkityksellisiä asioita alle kolmevuotiaiden lasten liikuntapedagogiikan toteuttamisessa.