Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lahtovaara, Minna"

Sort by: Order: Results:

  • Lahtovaara, Minna (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää esiopetusikäisten lasten itsetunnon ilmenemistä, ja miten itsetuntoa voidaan tukea esiopetuksessa. Tutkimus on toteutettu varhaiskasvatuksen esiopettajan näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään itsetunnon määritelmää ja lapsen itsetunnon kehittymistä ja muodostumista sekä kuvaillaan mitä on hyvä itsetunto. Toinen osio teoreettisessa viitekehyksessä kuvaa esiopetusikäisen lapsen itsetuntoa, kehityspsykologisia taustoja sekä kouluun siirtymistä suomalaisten opetus- ja kasvatusalan velvoittamien asiakirjojen siivittämänä. Aiempien tutkimusten mukaan itsetunto on hyvin oleellinen osa ihmisen mielenterveyttä, ja hyvällä itsetunnolla on vaikutusta niin oppimiseen, sosiaalisiin suhteisiin kuin ihmisen omaan hyvinvointiinkin. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Millä tavoin näyttäytyy esiopetusikäisen lapsen itsetunto opettajan tulkitsemana? 2) Millä tavoin opettajat kuvaavat pystyvänsä tukemaan esiopetusikäisen lapsen hyvän itsetunnon kehittymistä? Menetelmät. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin viittä Vantaan kaupungilla työskentelevää esiopettajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja. Haastattelut toteutettiin opettajien työpaikoilla, ja ne nauhoitettiin. Haastattelujen jälkeen aineistot litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista ilmeni, että opettajat osaavat tulkita hyvin lasten itsetunnon ilmenemistä. Itsetunto ilmeni etenkin sosiaalisissa suhteissa, ja siinä miten lapset uskalsivat toimia ja keskustella suuressa ryhmässä tuoden omia mielipiteitään ilmi. Opettajat käyttivät itsetunnon tukemiseen työtapoinaan sanallista vahvistamista, kuten kehuja ja kannustamista, pedagogista ryhmäyttämistä erilaisissa kokoonpanoissa sekä keskustelua lasten kanssa. Molempien tutkimuskysymysten pohjalta kävi ilmi, että tärkeää itsetunnon tukemisen kannalta oli lapsen tunteminen ja hänen yksilöllisyytensä huomioiminen, sekä turvallisuuden tunteen rakentaminen. Tulosten pohjalta johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajalla on merkittävä rooli lasten itsetunnon vahvistamiseen esiopetuksessa.