Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laihosola, Mayling"

Sort by: Order: Results:

  • Laihosola, Mayling (2021)
    Työnantajamielikuvan rakentamisella organisaatio pyrkii erottumaan kilpailijoistaan muodostaen uniikin ja mieleenpainuvan kuvan itsestään työnantajana. Houkuttelevalla työnantajamielikuvalla pyritään vetoamaan potentiaalisiin työnhakijoihin - sosiaalinen media on yksi organisaation viestintäkanavista, jonka kautta se voi välittää visioitaan potentiaalisille työnhakijoille. Tutkimuksen tavoitteena oli avata sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia ulkoisen työnantajamielikuvan rakentamisessa ja tutkimuskysymyksenä esitettiin: Mikä on sosiaalisen median rooli työantajamielikuvan muodostumisessa? Aiemmat tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen media on levinnyt organisaatioiden keskuuteen ja tarjonnut niille uudenlaisen tavan viestiä. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena aiheen yleiskuvan muodostamiseksi. Suurin osa lähdekirjallisuudesta on vertaisarvioitu ja tulokset on analysoitu teemoittain. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan esittää, että potentiaalisten työnhakijoiden houkuttelemiseksi organisaatio voi hyödyntää sosiaalista mediaa työnantajamielikuvan rakentamisessa. Interaktiivinen sosiaalinen media voi auttaa kirkastamaan organisaation brändin merkitystä ja toimia organisaation kilpailuetuna, jos se onnistuu viestimään arvolupauksestaan ja houkuttelemaan organisaation arvoihin parhaiten sopivimmat työntekijät. On tutkittu, että ennestään tuttujen organisaatioiden työpaikkailmoitukset jäävät paremmin työnhakijoiden mieleen ja Instagram visuaalisena alustana voi auttaa tietoisuuden rakentamisessa erityisesti millenniaalien keskuudessa. Vaikka työnantajamielikuva ei rakennu yksistään sosiaalisen median kautta, se voi tarjota potentiaalisille työnhakijoille lisätietoa organisaation arvoista ja erottuvuustekijöistä. Työnantajamielikuva rakentuu sidosryhmien kautta sosiaalisessa mediassa riippumatta siitä, osallistuuko organisaatio itse mielikuvien ja assosiaatioiden rakentamiseen vai ei. Potentiaalisten työnhakijoiden houkuttelemiseksi organisaatiot voivat pyrkiä kuitenkin olemaan aktiivisia ainakin niillä sosiaalisen median alustoilla, joilla työnhakijoiden tiedetään olevan läsnä. Mikäli sosiaalinen media jatkaa kasvuaan nykyisellä tahdilla, sen strateginen kehittäminen ja käyttömahdollisuuksien hyödyntäminen voi organisaatioiden keskuudessa korostua entisestään.