Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laine, Hanna"

Sort by: Order: Results:

  • Laine, Hanna (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on kerätä yhtenäinen kokonaisuus osallistavan pedagogiikan työtavoista ja niiden vaikutuksista peruskoululaisten kouluhyvinvointiin. Tutkimuskysymykseni on: Miten osallistavalla pedagogiikalla voidaan vaikuttaa oppilaiden kouluhyvinvointiin? Osallistavan pedagogiikan avulla voidaan lisätä osallisuuta koulun toimintamalleissa ja opetuksessa. Osallisuuden kokemuksilla on havaittu olevan merkittävä vaikutus oppimismotivaatioon sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin (Niemi, ym., 2010, 58; Konu, 2002, 42; Deci & Ryan, 2000). Kouluhyvinvointia tarkastelevien tutkimusten perusteella on määritelty neljä kouluhyvinvointiin vaikuttavaa perustekijää. Näitä ovat koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuudet ja terveys. (Konu, 2002, 43.) Tutkimusmetodina on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on luoda laaja yleiskuva tutkittavasta aiheesta (Salminen, 2011, 6). Tutkimuksen aineisto koostuu pääosin verkossa saatavilla olevista, vertaisarvioiduista artikkeleista ja teoksista. Rajasin aineiston pääosin 2010-luvulla toteutettuihin tutkimuksiin, jotka käsittelivät suomalaista peruskoulua. Osallistavan pedagogiikan työtavat voitiin jakaa aineiston perusteella omassa yhteisössä vaikuttamisen mahdollisuuksiin ja oppilaiden kiinnostuksen kohteiden hyödyntämiseen. Omassa yhteisössä vaikuttamisen työtavat vaikuttivat kouluhyvinvoinnin osa-alueista itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin ja niillä voitiin välillisesti vaikuttaa myös koulun olosuhteisiin (Harinen & Halme, 2012, 47; Mehtäläinen, ym., 2016, 36) sekä sosiaalisiin suhteisiin (Jahnukainen, 2012). Oppilaiden kiinnostuksen kohteita ja osaamista hyödyntämällä voitiin vaikuttaa koulun olosuhteisiin (Lehto, 2018,71), sosiaalisiin suhteisiin (Jahnukainen, 2012; Lehto, 2018, 70; Välivaara, ym., 2018, 13) sekä itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin. Osallistavan pedagogiikan työtavoilla ei voitu aineiston perusteella vaikuttaa terveydentilaan. Kouluhyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin liittyivät monet muutkin seikat kuin osallisuus ja sen lisääminen, mutta koska oma tutkielmani rajautui osallisuuden ja kouluhyvinvoinnin yhteyksiin, rajautuivat nämä seikat tutkielman ulkopuolelle. Jatkotutkimuksissa olisi syytä tarkastella esimerkiksi, miten osallistavan pedagogiikan työtavat toteutuvat suomalaisessa peruskoulussa.