Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laitinen, Hanna"

Sort by: Order: Results:

  • Laitinen, Hanna (2024)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella pedagogisen johtajuuden ja työhyvinvoinnin yhteyttä etenkin varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli saada selville, miten pedagogisen johtajuuden kokeminen ja hallinta vaikuttavat varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että varhaiskasvatuksessa työskentelevien aikuisten työhyvinvoinnilla on yhteys lasten hyvinvointiin varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen laatuun vaikuttaa pedagogiikan laatu, jonka on tutkittu olevan yhteydessä opettajien koulutukseen ja ammattitaitoon. Pedagoginen johtajuus on tärkeä osa tätä ammattitaitoa ja siksi tässä tutkimuksessa etsitään vastauksia siihen, millainen yhteys pedagogisella johtajuudella on varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli kerätä ja tiivistää aiheesta löytynyt tieto. Tutkimusaineistoa haettiin Google Scholar tietokannasta hakusanoilla pedagoginen johtajuus sekä työhyvinvointi. Aineistoksi valikoitui lopulta 10 vertaisarvioitua artikkelia, jotka oli julkaistu 1.8.2018 voimaantulleen varhaiskasvatuslain lakimuutoksen jälkeen. Analyysitapana tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa löytyi neljä keskeistä tutkimustulosta. Huomattiin, että varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin vaikuttivat vahvimmin resurssit, vuorovaikutus ja johtamisosaaminen sekä tiimeissä selkeät ammatilliset roolit. Kaikilla näillä osa-alueilla todettiin olevan joko positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia riippuen siitä, miten ne toteutuivat. Esimerkiksi lämpimäksi koettu vuorovaikutus tiimin jäsenten välillä lisäsi huomattavasti työhyvinvointia, kun taas kylmä vuorovaikutus vähensi sitä. Myös puutteet johtamisen osaamisessa vaikutti negatiivisesti työhyvinvointiin, mutta osaavan johtajuuden todettiin parantavan sitä.