Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laitinen, Kaisa"

Sort by: Order: Results:

  • Laitinen, Kaisa (2020)
    Syftet med studien var att undersöka hur samundervisning påverkar lärares och elevers välmående samt faktorer som påverkar vilka effekter samundervisning har på lärare och elever. Lärare i dagens Finland mår allt sämre, det finns ett flertal problem i lärararbetet som orsakar lärarnas otillfredsställande välmående (OAJ, 2018). Studier visar att lärares och elevers välmående är kopplat till varandra (Roffery, 2012). Därmed kan även de finländska elevernas välmående bli lidande som en följd av lärarnas psykiska illamående. Målet med denna studie var således att undersöka huruvida samundervisning kunde förbättra både de finländska lärarnas och elevernas välmående. Undersökningen utfördes genom en litteraturöversikt. Materialet som användes i analysen var nio studier gällande samundervisning som hade publicerats under 2010- talet. Alla studier, med undantag av pro gradu-avhandlingarna, var publicerade i vetenskapliga journaler. Analysen av materialet utfördes genom en tematisk innehållsanalys. Resultaten visar att lärare upplevde att samundervisning ledde till ett bättre välmående. Lärarna kunde få kollegialt stöd och arbetsbördan minskade. Eleverna upplevde även att de fick mera stöd då de deltog i samundervisning. Det fanns dock även indikationer på att samundervisning och traditionell undervisning inte skulle ha olika effekt på lärare och elever. Detta kan dock förklaras med att olika samundervisningsmodeller på olika sätt stöder lärare och elever.