Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laitinen, Mia"

Sort by: Order: Results:

  • Laitinen, Mia (2021)
    Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan limittäiskieleilyn pedagogisia sovelluksia painottuen monikieliseen luokkahuonekontekstiin, sekä näiden sovellusten havaittuja vaikutuksia. Tutkimustarpeet nousivat lisääntyneestä maahanmuutosta ja sen mukanaan tuomista kielellisistä käänteistä opetukseen. Kuitenkin limittäiskieleilynä tunnettu käsite kielten limittäisestä käytöstä luokkahuoneessa pedagogisena ratkaisuna käsittää vaillinaisesti empiiristä tutkimustietoa, vaikka opettajat kohtaavat monikielisyyttä useissa kouluissa päivittäin. Tämä tutkimus kokoaa ajankohtaista tietoa limittäiskieleilyn tutkituista pedagogisista sovelluksista luokkahuoneissa, sekä kontekstualisoi sen ilmiönä koskemaan ihmisiä maailmaanlaajuisesti. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, joka noudattaa tutkimusmetodille tyypillistä tarkkuutta hakutermien valinnassa ja seulonnassa, sekä painottaa laadukkaan aineiston merkitystä. Tutkimusaineistoksi seuloutui kahdeksan tieteellistä vertaisarvioitua artikkelia Language and Education lehdestä vuosilta 2011–2021. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen ja aineistosta muodostetut teemat koottiin synteesiksi. Katsaus osoitti, että limittäiskieleilyn pedagogisia sovelluksia, sekä niiden vaikutuksia on tutkittu ympäri maailmaa monenlaisista pedagogisista näkökulmista. Pedagogian sovellukset, jotka hyödyntävät limittäiskieleilyä jakautuivat kommunikatiivisiin harjoitteisiin, johdonmukaiseen opetukseen, graafisiin representaatioihin, sekä narratiivisuutta hyödyntäviin harjoituksiin. Limittäiskieleilyn sovelluksilla osoitettiin olevan yhteys esimerkiksi oppilaslähtöiseen työskentelyyn, ylpeyteen kielellisestä repertuaarista, sekä syvällisemmän oppilaantuntemuksen mahdollistamiseen ja vanhempien osallistamiseen. Tutkimus osoitti limittäiskieleilyn empiirisen tiedon lisätutkimuksen tarpeen, sekä alakoulun oppilaisiin kohdistuvan tutkimuksen vaillinaisuuden. Katsauksessa esitellyt sovellukset tarjoavat käytännön opetuksen ulottuvuuden limittäiskieleilyyn, sekä esittävät sen integroimisen mahdollisuuksia osaksi jokaista koulua 2020-luvulla.