Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lammila, Katja"

Sort by: Order: Results:

  • Lammila, Katja (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö ymmärtää sukupuolisensitiivisyyden käsitteen sekä miten henkilöstö huomioi sukupuolisensitiivisyyden työssään. Sukupuolisensitiivisyys lisättiin osaksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteita vuonna 2018. Aiemmissa tutkimuksissa ja katsauksissa on selvinnyt, kuinka sukupuolittunutta varhaiskasvatuksen arki voi olla, ja käynnissä on hankkeita tasa-arvoisemman varhaiskasvatuksen kehittämiseksi. Aineistona tutkimuksessa toimi verkkokyselyllä kerätty aineisto, joka koostui kolmenkymmenen varhaiskasvatuksen ammattilaisen avokysymyksiin antamista vastauksista. Aineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin muun muassa luokittelemalla, mutta aineistoa myös kvantifioitiin joltain osin. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvattajien ymmärrys sukupuolisensitiivisyyden käsitteestä oli pitkälti samoilla linjoilla käsitteen määritelmän kanssa: sukupuolisensitiivisyyteen liitettiin erityisesti lasten samanarvoista kohtaamista sekä jokaisen kohtaamista yksilönä. Arjessa sukupuolisensitiivisyys huomioitiin muun muassa pyrkimyksenä kohdella kaikkia tasa-arvoisesti ja sen välttämisenä, että esimerkiksi lelut, leikit tai värit sukupuolittuisivat. Suurin osa oli kohdannut työssään sukupuolittavaa käytöstä, ja useimmiten kyse on ollut esimerkiksi toiminnan suunnittelusta sukupuolen perusteella tai sukupuoliin liittyvistä ennakko-oletuksista. Kaksi kolmasosaa myös koki, että heillä on hyvät taidot huomioida sukupuolisensitiivisyys työssään, joskin samaan aikaan käsitteen selkeys jakoi mielipiteitä: vain reilu kolmasosa vastaajista koki sen selkeäksi.