Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Luoma, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Luoma, Laura (2021)
    Luontosuhteen pohja luodaan jo lapsuudessa, joten päiväkoti on osaltaan merkittävässä roolissa sen muodostumiseen. Hyvä luontosuhde voi toimia voimavarana läpi elämän. Luonto- ja ympäristökasvatus mainitaan esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) ja sen merkitys luultavasti lisääntyy tulevaisuudessa myös varhaiskasvatuksessa. Ilmaston lämpeneminen on suuri kysymys maailmalla ja siihen pyritään keksimään ratkaisuja. Luonnossa oppiminen on kokonaisvaltaista ja tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvinvointia. Metsä oppimisympäristönä mahdollistaa kokemuksellisen ja autenttisen oppimisen. Metsäpedagogiikassa on käytössä tutkiva toiminta, jossa lapsen oma toiminta on keskiössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavoin metsä oppimisympäristönä voi tukea oppimista sekä minkälaisia hyötyjä sekä toisaalta myös haasteita metsäpedagogiikan toteuttaminen tuo kolmen esiopettajan kuvailemana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keväällä 2021. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kahden metsäesiopettajan haastattelua, jotka toteutettiin Teams-yhteyden kautta. Molemmat haastateltavat toimivat esiopettajina metsäesiopetusryhmässä eri puolella Suomea. Lisäksi aineistona toimi tutkimuksen aikana toteutettuun metsäprojektiin osallistuneen esiopettajan antama palaute, joka kerättiin sähköpostin kautta lähetyn kyselyn avulla. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että metsä oppimisympäristönä mahdollistaa lasten kokonaisvaltaisen oppimisen, jolloin oppiminen on syvällisempää. Lapset saivat toteuttaa omia mielenkiinnonkohteitaan ja käytössä oli tutkiva toiminta, jolloin lapset ovat keskeisessä roolissa. Metsä myös rauhoitti ja lisäsi lasten keskittymiskykyä sekä myös helpotti aikuisten läsnäoloa lapsille. Hyötyinä kolme esiopettajaa näkivät lasten luontosuhteen kehittymisen samalla lisäten lasten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Lapsilla oli myös enemmän vapautta liikkua ja fyysinen kunto parantui. Kokemattomalle esiopettajalle haasteiksi osoittautuivat sopivien rajojen löytäminen sekä tutkivan toiminnan toteuttaminen. Haasteena nähtiin myös henkilökunnan sitoutuminen ja viihtyminen luonnossa. Suunnitteluaika asetti myös haasteita.