Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mörsky, Hanna"

Sort by: Order: Results:

  • Mörsky, Hanna (2020)
    Tässä tutkimuksessa kuvataan kieli- ja kulttuuriopettajien työssään saamaa tukea ja tyytyväisyyttä siihen. Lisäksi ollaan kiinnostuneita tuesta, jota kieli- ja kulttuuriopettajat toivovat saavansa. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään kieli- ja kulttuuriopettajien työtä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Sosiaalisen tuen -mallin mukaisesti tutkimuksessa tarkastellaan kieli- ja kulttuuriopettajien saamaa tukea emotionaalisen, tiedollisen ja välineellisen tuen avulla. Kieli- ja kulttuuriopettajista ei ole aiempaa tutkimusta. Saarnio ja Scandura (2019) ovat tutkineet sosiaalista tukea perusopetuksen valmistavan opetuksen opettajien kokemana. Tutkimuskysymyksiä muodostui kolme: 1. Millaista tukea kieli- ja kulttuuriopettajat ovat saaneet työssään? 2. Miten tyytyväisiä kieli- ja kulttuuriopettajat ovat saamaansa tukeen? 3. Millaista tukea kieli- ja kulttuuriopettajat toivovat? Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa tutkittiin 16 kieli- ja kulttuuriopettajan näkemyksiä. Tutkimusaineisto koottiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa ilmeni, että yleisin kieli- ja kulttuuriopettajien saama tuki oli emotionaalista ja tiedollista tukea. Vähiten ilmeni välineellistä tukea. Tukea saatiin pääasiassa muilta kieli- ja kulttuuriopettajilta, varhaiserityisopettajalta sekä esimieheltä. Vähiten tukea saatiin muilta lapsiryhmän kasvattajilta. Kieli- ja kulttuuriopettajat olivat kokonaisuudessaan jokseenkin tyytyväisiä saamaansa tukeen. Kieli- ja kulttuuriopettajien vastauksissa ilmeni toiveita yhteisistä tapaamisista muiden kieli- ja kulttuuriopettajien kanssa, esimiehen ymmärrystä työn luonteesta sekä työnohjaukseen liittyvää tukea. Tutkimuksessa havaittiin yhteneviä tuloksia Saarnion ja Scanduran (2019) tutkimuksen kanssa tuen saamisen muotojen osalta.