Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Monto, Susanne"

Sort by: Order: Results:

  • Monto, Susanne (2023)
    Tavoitteet. Lasten, joilla on heikot matemaattiset taidot jo alle kouluiässä, on todennäköisesti vaikea oppia koulumatematiikkaa. Lisäksi ero matematiikkaa hyvin osaavien ja heikosti osaavien lasten välillä kasvaa koululuokilta ylemmälle siirryttäessä. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten jo varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lapsen matemaattisia taitoja ja onko matematiikan harjoitusohjelmista hyötyä matemaattisten taitojen tukemisessa. Tutkielman keskeisimmät käsitteet ovat matematiikka varhaiskasvatuksessa, spontaani huomionkiinnittäminen lukumääriin (SFON, spontaneous focusing on numerosity) ja lukukäsite. Menetelmät. Tämä kanditutkielma on laadullinen tutkimus, jossa perehdyin sisällönanalyysin ja kirjallisuuskatsauksen keinoin lapsen varhaisiin matemaattisiin taitoihin, erityisesti huomionkiinnittämiseen lukumääriin ja lukukäsitteen kehittymiseen. Tutkin sisällönanalyysiä käyttäen kahta varhaiskasvatusikäisille suunnattua matematiikan harjoitusohjelmaa. Nämä ovat Nallematikka ─ Varhaisten matemaattisten oppimisvalmiuksien kehittämisohjelma ja Minäkin lasken! Lasten lukukäsitteen harjoitusohjelma. Lisäksi analysoin kirjallisuuskatsauksen keinoin kahta näiden harjoitusohjelmien vaikuttavuustutkimuksia käsittelevää artikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksessa on mahdollista tukea lasten matemaattisia taitoja ja, että varhaiskasvatukseen suunnatut harjoitusohjelmat voivat toimia hyvänä työvälineenä matematiikan oppimisen tukemisessa. Molemmat tutkimukseni harjoitusohjelmat tukevat erityisesti lasten lukukäsitteen kehitystä. Varhaiskasvatuksessa työskentelevien rooli on kuitenkin suuri ─ heidän tulee tunnistaa, missä matemaattisen kehityksen vaiheessa lapsi on, ohjata lasta hänen lähikehityksen vyöhykkeellään sekä luoda matemaattisten ilmiöiden tutkimiseen ja oppimiseen innostava oppimisympäristö.