Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Muhin, Kirill"

Sort by: Order: Results:

  • Muhin, Kirill (2021)
    Tavoitteet Tutkimuksen tavoite on analysoida uuden varhaiskasvatuslain mukaiseksi päivitetyn lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimisen Opetushallituksen video-ohjeistuksen nostamia haasteita ja tuoda esille ohjeistuksen omat varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan liittyvät haasteet. Menetelmät Tutkimuksen menetelmänä käytetään video-ohjeistuksen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysin tuloksena löytämät haasteet luokitellaan varhaiskasvatussuunnitelman toimijuuden mukaan. Luokitellut haasteet teemoitetaan asiasisällön perusteella. Tulokset ja johtopäätökset Opetushallituksen ohjeistuksessa nostetut haasteet liittyvät lasten, huoltajien ja ammattilaisten väliseen vuorovaikutukseen, ammattilaisten lapsuuteen liittyviin tulkintoihin ja näkökulmiin sekä institutionaalisiin käytäntöihin ja yhteiskunnalliseen hallintaan. Video-ohjeistuksen haasteet tavassa käsitellä varhaiskasvatussuunnitelman laadintaa liittyvät varhaiskasvatuskeskustelu-lomakkeen noudattamaan järjestykseen, sitoutumisen korostamiseen ilman keinojen tuomista sen saavuttamiseksi sekä perusteluiden laadullinen kirjo. Tutkimuksen johtopäätöksinä lisäkoulutuksen järjestäminen jokaisen varhaiskasvatuksen työntekijän ulottuville ja riittävä omaksumisaika ovat uuden varhaiskasvatuslain (540 / 2018) täytäntöönpanon tukena.