Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Mutikainen, Reijaliisa"

Sort by: Order: Results:

  • Mutikainen, Reijaliisa (2021)
    Tavoitteet. Tutkiva ja ilmiölähtöinen oppiminen on menetelmä, jossa oppilaat yhteistyössä asettavat tutkimuskysymyksiä ja -ongelmia, luovat tutkimusteorioita ja rakentavat tietoa. Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaista aktiivista oppijuutta ja toimijuutta peruskoulun oppilailla ha-vaitaan tutkivan ja ilmiölähtöisen oppimisprosessin aikana aiempien tutkimusten valossa. Aiempaa tutkimusta aiheesta löytyi vähän. Mutta tutkimuksessa, jota tarkastelin, osoitetaan, et-tä oppilaiden tiedon määrä tutkittavasta ilmiöstä lisääntyy tutkivan ja ilmiölähtöisen oppimis-prosessin aikana verrattuna perinteiseen opettajalähtöiseen opeutukseen. Tulokset saatiin op-pilaiden ennen interventiota ja sen jälkeen tehtyjen, selittein varustettujen piirrosten avulla. Menetelmät. Tutkielmani oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Keräsin aineistoni pääasiassa ERIC-tietokannasta ”inquiry-based learning” ja ”elementary school” ja ”skills” hakujen avulla. Aineistoni muodostui viidestä kansainvälisestä ja yhdestä kotimaisesta tieteellisestä artikkelis-ta sekä kotimaisesta väitöskirjasta. Analyysivaiheessa luin huolella kaikki tutkimukset läpi ja kiinnitin erityistä huomiota tutkimuskysymysteni kannalta oleelliseen tietoon eli millaista aktii-vista oppijuutta havaittiin ja miten oppilaiden toimijuus ilmeni. Tämän jälkeen teemoittelin aktii-viseen oppijuuteen liittyvät havaintoni ja pyrin muodostamaan teemoista selkeitä kokonaisuuk-sia. Aktiiviseen oppijuuteen liittyvät teemat ovat: ajatteluun liittyvät taidot, käsitteellinen ymmär-rys, tiedon käsittelyyn ja tuottamiseen liittyvät taidot, oppiaineiden sisällöt, argumentointitaidot, ryhmätyöhön liittyvät taidot ja muut taidot. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tulokset osoittivat, että tutkiva ja ilmiölähtöinen oppimi-nen on tehokas prosessi oppilaiden oppimisen kannalta. Ainoastaan yhdessä interventiossa ei havaittu merkitsevää eroa testiryhmän ja kontrolliryhmän välillä. Muiden interventioiden aikana oppilailla tapahtui hyvin monenlaista oppimista, kuten ajatteluun liittyviä taitoja, tiedon käsitte-lyyn ja tuottamiseen liittyviä taitoja sekä argumentointi- ja ryhmätyötaitoja. Toimijuuden näkö-kulmasta tulokset osoittivat, että oppilaiden toimijuus toteutui lähinnä tiedon luomisen näkö-kulmasta.