Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Myöhänen, Aino"

Sort by: Order: Results:

  • Myöhänen, Aino (2024)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lasten tunteiden säätelyä, sen kehitystä ja tunteiden säätelyn tukemisen keinoja. Tutkimuskysymyksenä on: ”Millä tavoin lasten tunteiden säätelyä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa?”. Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja sen teoreettinen viitekehys koostuu tunteisiin ja tunteiden säätelyyn liittyvästä käsitteistöstä ja ajallisesti etenevästä tunteiden säätelyn prosessimallista. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tunteiden säätelyn kehittymistä varhaislapsuudessa ja varhaiskasvatuksen merkitystä tunteiden säätelyn kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toi-mii kokonaisvaltaisena tiivistelmänä tietyn tutkimusaiheen aikaisemmista tutkimuksista. Tässä tutkimuksessa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen prosessi jaettiin kolmeen päävaiheeseen, joita ovat aihepiirin rajaus, hyväksymis- ja poissulkukriteereiden määrittäminen sekä kirjallisuushaun tekeminen, joka perustuu jo aiemmin luotuihin kriteereihin. Tutkimusaineisto kartoitettiin tekemällä kirjallisuushaku neljään eri tietokantaan. Aineistohaulle asetettujen sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen tutkimusaineistoksi muodostui seitsemän vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joissa käsitellään tunteiden säätelyn tukemista varhaiskasvatuksen viitekehyksessä. Tutkimuksessa käytettiin aineiston järjestämisen apuvälineenä aineistolähtöistä aineiston analyysiä. Tutkimustulosten mukaan lasten tunteiden säätelyn tukemiseen liittyy useita tekijöitä, jotka ovat merkityksellisiä tunteiden säätelytaitojen kehitykselle. Aineiston perusteella avaintekijöiksi lasten tunteiden säätelytaitojen kehityksen kannalta nousivat vuorovaikutus, varhaiskasvatuksen opettajan toiminta ja omien tunteiden säätely, kanssasäätely sekä oppimisympäristö. Varhaiskasvatus tarjoaa vuorovaikutuksellisen ympäristön, jossa lapsi saa ilmaista ja kokea eri tunteita. Varhaiskasvatuksen henkilöstö toimii lapsen tunteiden kanssasäätelijänä ja tukee lasta tunnereaktioiden aikana, jolloin tämä vähitellen omaksuu tunteiden säätelykeinoja itse. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunteiden säätelytaitojen tukemisessa korostuvat vahvasti vuorovaikutukselliset keinot, sillä tunteiden säätelyä opetellaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.