Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Myllylä, Miranda"

Sort by: Order: Results:

  • Myllylä, Miranda (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien pedagogisia vuorovaikutuskeinoja perushoitotilanteissa monikielisten lasten kanssa. Tutkimuksen pääkysymykseen haetaan vastauksia alaongelmien avulla, joiden avulla halutaan selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä vuorovaikutuksesta, perushoidosta ja monikielisyydestä. Lisäksi selvitetään varhaiskasvatuksen opettajien käyttämiä pedagogisia keinoja monikielisten lasten kanssa sekä miten keinot opitaan. Tutkimuksessa haastateltiin neljää 3‒5 -vuotiaiden ryhmissä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa Vantaalta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina marras- ja joulukuussa 2019 päiväkotien tiloissa. Haastattelut nauhoitettiin litterointia ja analysointia varten. Analyysissa käytettiin sisällönanalyysia.Haastatteluista sovittiin päiväkotien johtajien kanssa ja haastatteluihin osallistuminen oli vapaaehtoista. Keskeisenä pedagogisena keinona vuorovaikutuksessa perushoidontilanteissa monikielisten lasten kanssa haastatellut varhaiskasvatuksen opettajat pitivät kuvien hyödyntämistä arjen eri tilanteissa. Kuvien käyttämisen lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat käyttävänsä esimerkiksi nopeaa piirtämistä, selkeää puhetta, tukiviittomia, mallintamista sekä pienryhmätoimintaa monikielisten lasten kanssa. Pedagogisten keinojen toteuttamisen haasteita vuorovaikutustilanteissa aiheuttivat opettajien mukaan muun muassa aika- ja resurssipula, suuret lapsiryhmät sekä kielitason myötä ymmärretyksi tuleminen. Pedagogisten keinojen oppiminen tapahtuu pääosin työelämässä kokemuksen myötä. Resurssien osalta lapsen kuulemisen ja kohtaamisen mahdollistamiseksi sekä varmistamiseksi haastateltujen opettajien mukaan ryhmässä tulisi olla tarpeeksi kasvattajia suhteessa lasten määrään ja tarpeisiin.