Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Naukkarinen, Melissa"

Sort by: Order: Results:

  • Naukkarinen, Melissa (2021)
    Tavoitteet. Osallisuus on noussut aktiivisemmin esiin viime vuosina kasvatusalan kentällä. Uusin perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) velvoittaa oppilaiden osallistamiseen ja oppilaiden tulisi saada kasvaa aktiivisiksi kansalaisiksi ja saada oma äänensä kuuluviin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata osallisuutta, selvittää millaista se suomalaisessa alakoulussa on ja miten oppilaiden osallisuutta mahdollistetaan. Aiempien tutkimusten mukaan osallisuutta pyritään toteuttamaan tuomalla oppilaiden omaa ääntä aktiivisesti kuuluviin. Samalla koulun toiminta ja sitä ohjaavat lait ja määräykset kuitenkin rajoittavat oppilaiden osallisuutta. Menetelmät. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistokseni valikoitui viisi tieteellistä tutkimusartikkelia, joissa oppilaiden osallisuutta on tutkittu suomalaisessa alakoulussa. Artikkelit on julkaistu vuosina 2008-2018. Aineisto kerättiin eri tietokannoista hyödyntäen eri hakusanoja sekä ottamalla yhteyttä aihetta tutkineeseen tutkijaan. Aineisto analysoitiin poimimalla julkaisuista osallisuutta kuvaavat kohdat ja nämä kohdat jäsenneltiin uudelleen. Tämän jälkeen aineistoa tarkasteltiin tutkimuskysymyksittäin. Tulokset ja johtopäätökset. Analysoidut artikkelit ja niiden tulokset osoittivat, että oppilaiden osallisuus suomalaisessa alakoulussa voi olla sekä edustuksellista, eli vain tiettyjä oppilaita koskevaa, että koko luokkaa koskevaa. Edustuksellista osallisuutta on muun muassa oppilaskuntatoiminta, kun taas koko luokkaa koskeva osallisuus on esimerkiksi oman oppimateriaalin etsiminen ja sen hyödyntäminen. Analysoitujen artikkeleiden tuloksista on luettavissa, että oppilaiden osallisuus on moninaista, kuten omien mielipiteiden esittämistä, omien ennakkotietojen esiin tuomista, tuntityöskentelyä koskevien päätösten tekemistä sekä osallistumista oppilaskuntaan tai lapsiparlamenttiin. Oppilaiden osallisuutta mahdollistettiin antamalla tilaa lasten ennakkotiedoille ja äänelle, lasten tekemille ehdotuksille ja omien mielipiteiden ilmaisemiselle. Aineistosta oli kuitenkin nähtävissä, että lait ja määräykset sekä aikuisen toiminta ohjasivat ja rajoittivat opetusta.