Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Naumanen, Jenni"

Sort by: Order: Results:

  • Naumanen, Jenni (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tämän tutkielman lähtökohtana oli selvittää, millaisia käsityksiä alakoulussa työskentelevillä opettajilla on kotitalouden opettamista kohtaan alakoulussa. Alakouluissa opetetaan kotitaloutta oppiaineena sekä valinnaisaineena luokanopettajien ja aineenopettajien toimesta. Tutkielman tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään, millaisia käsityksiä opettajilla on kotitalouden opettamista kohtaan alakoulussa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kotitalouden opettaminen tuo osaksi opettajan työtehtäviä. Tutkimukseni aihetta on tärkeää tutkia, koska kotitalous on yhä useammissa alakouluissa osana esimerkiksi valinnaisainekokonaisuutta ja sitä opettavat alakoulussa työskentelevät opettajat. Tavoittelen uutta tutkimustietoa opettajien käsityksien pohjalta. Tätä tutkimustietoa voidaan hyödyntää osana alakoulujen valinnaisaineiden suunnittelua ja toteutusta. Tutkielma oli laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena olivat alakoulussa työskentelevät luokanopettajat ja aineenopettajat. Valitsin tutkimukseen kuusi henkilöä, jotka olivat kiinnostuneita tutkimukseni alakoulussa opetettavan kotitalouden aihepiiristä ja toisaalta henkilöt, joilla oli tutkimukseni aihetta koskevaa tietoa. Kaikki haastatteluun osallistuvat opettajat työskentelivät Espoon kaupungin palveluksessa. Tutkimukseeni liittyvä aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun eli teemahaastattelun avulla. Tämän tutkimuksen haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan opettajat eivät kannata kotitalousopetuksen järjestämistä itsenäisenä oppiaineena alakoulussa. Kotitaloutta tulisi järjestää alakoulun vanhimmille luokille valinnaisaineena. Tulokset osoittavat, että kotitaloutta voi opettaa alakoulussa luokanopettaja, mutta virallisena oppiaineen opetuksesta vastaisi pätevöitynyt kotitalouden aineenopettaja. Tulosten pohjalta voidaan nähdä opettajien huoli alakouluikäisten lasten ja nuorten kotitaloustaidoista. Tulokset kertovat, että kotitalousopetus mahdollistaisi konkretiaa moneen muuhun alakoulussa opetettavaan oppiaineiseen, jossa kotitalousopetuksen sisällöt näkyvät jo nyt. Tässä tutkimuksessa kotitalouden toteuttaminen alakoulussa koettiin mahdollisuuksia enemmän haasteena. Suurimpana haasteena nähtiin kotitalousopetukseen tarkoitettujen tilojen puuttuminen. Opettajat kokivat haasteelliseksi myös jo olemassa olevien oppiaineiden runsauden, jonka vuoksi kotitalousopetus arvotettiin tässäkin suhteellisen toisarvoiseksi. Tutkielma on yhteiskunnallisesti merkittävä, sillä se palvelee alakoulun kotitalousopetusta, antaa kotitalousopetukselle arvoa alakoulussa sekä antaa rehtoreille ja kunnille uudenlaisia näkökulmia kotitalousopetuksen suunnitteluun ja opetuksen järjestämiseen.