Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Niinikoski, Tuula"

Sort by: Order: Results:

  • Niinikoski, Tuula (2024)
    Tavoitteet: Tutkimuksen tarkoitus on kuvata, analysoida ja tulkita lasten vapaassa leikissä tapahtuvaa spontaania matemaattisten taitojen harjoittelua. Tutkimuksen tavoitteena on osoittaa, että lasten vapaa leikki sisältää tilanteita, joissa opettaja voi tukea lasten matemaattisten taitojen kehitystä ja oppimista lähikehityksen vyöhykkeellä. Matemaattisten taitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää, sillä koulun aloittavien lasten matemaattisten valmiuksien on todettu ennustavan vahvasti myöhempää matematiikan osaamista. Tutkimukset osoittavat, että lapset harjoittavat matemaattisia taitoja spontaanisti, mutta matemaattisten taitojen kehitykseen vaikuttaa se, kuinka tietoisesti ympäristö pyrkii kiinnittämään lapsen huomion matemaattisiin ilmiöihin. Menetelmät: Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla lasten vapaata leikkiä päiväkodissa. Koska tarkoitus oli tutkia lasten spontaania matemaattista toimintaa, toimintaympäristöön ei tietoisesti lisätty matemaattiseen toimintaan ohjaavia elementtejä, eikä tutkittavia ohjattu matemaattiseen ajatteluun. Tutkittavia lapsia oli kaksi, ja välillä leikkiin osallistui hetkittäin myös aikuinen. Aineisto analysoitiin multimodaalisella sisällönanalyysillä. Analyysissä huomioitiin sekä tutkittavien toiminta että puhe, jotta saatiin mahdollisimman kattava kuva matemaattisten taitojen harjoittelusta. Tulokset ja johtopäätökset: Lapset harjoittivat vapaassa leikissään monipuolisesti matemaattisia taitoja. Matemaattisten taitojen harjoittelu kattoi kaikki matemaattiset taitoalueet. Tutkimusaineiston perusteella lapset harjoittavat matemaattisia taitoja omaehtoisesti, ilman että järjestetty toiminta heitä siihen ohjaa. Huomaamalla näitä tilanteita varhaiskasvatuksen ammattilainen, jolla on riittävä ymmärrys matematiikan sisällöistä ja lapsen matemaattisten taitojen kehityksestä, voi leikkiin mukaan menemällä tukea lapsen matemaattisten taitojen oppimista lähikehityksen vyöhykkeellä.