Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nikula, Ruut"

Sort by: Order: Results:

  • Nikula, Ruut (2023)
    Aikaisempien tutkimusten mukaan toimijuus vaikuttaa lapsen identiteettiin ja positiivisesti lapsen oppimiseen sekä heidän toimintansa suuntaamiseen. Maahanmuuttajataustaisten lasten toimijuuden tukemista on tutkittu melko vähän, etenkin Suomessa. Kuitenkin useat tutkimukset osoittavat, että maahanmuuttajataustaisten lasten toimijuuden tukemisessa on ilmennyt haasteita. Aikaisempien tutkimusten perusteella maahanmuuttajataustaiset lapset ovat muun muassa syrjäytyneet usein ryhmässä, ja heidän on ollut vaikeaa osallistua päätöksentekoon heikon kielitaidon takia. Tutkimusten vähäisyyden ja ilmenneiden haasteiden vuoksi, on merkittävää tutkia kyseistä aihetta Suomen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia tukemisen tapoja varhaiskasvatuksen opettajat ovat hyödyntäneet maahanmuuttajataustaisten lasten toimijuuden tukemisessa ja mitä haasteita he ovat tukemisessa kohdanneet. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla ja aineiston analysointiin hyödynnettiin tässä tutkimuksessa aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyksin. Tutkimukseen osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolelta Suomea. Tutkimuksen tuloksista nousi esille, että varhaiskasvatuksen opettajilla on ilmennyt haasteita maahanmuuttajataustaisten lasten toimijuuden tukemisessa. Haasteita olivat kommunikaatioon liittyvät haasteet, ryhmäytymiseen liittyvät haasteet, kulttuuriset erot ja ryhmäkoosta aiheutuvat haasteet. Varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat hyödyntävänsä maahanmuuttajataustaisten lasten toimijuuden tukemiseen erilaisia tukemisen tapoja. Näitä olivat kommunikaation tukemisen keinot, turvallisen ilmapiirin ja tilan luominen sekä rakenteelliset tukikeinot. Varhaiskasvatuksen opettajat korostivat vastauksissaan kohtelevansa maahanmuuttajataustaisia lapsia samalla tavoin kuin muita ryhmän lapsia. Sen vuoksi tuloksissa nousi esille myös erilaisia tapoja tukea koko lapsiryhmää. Tämän tutkimuksen tulokset vastaavat osin aikaisempien tutkimusten tuloksiin maahanmuuttajataustaisten lasten toimijuuden tukemisen haasteista ja tukemisen tavoista. Voidaan siis sanoa, että vaikka joitakin aikaisempia tutkimuksia on toteutettu muualla kuin Suomessa, on ne yleistettävissä osin myös Suomen varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen.