Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Nurmio, Ira"

Sort by: Order: Results:

  • Nurmio, Ira (2023)
    Alle kolmevuotiaiden pedagogiikkaa esiintyy varhaiskasvatuksen tutkimuksissa sekä pedagogisessa kirjallisuudessa melko vähän (Hännikäinen & Rutanen, 2013, s. 2). Asiakirjoissa puuttuvat täsmennykset alle kolmevuotiaiden pedagogiikasta, eikä niissä ole selitetty selkeästi, miten alle kolmevuotiaiden pedagogiikka tulisi käytännössä toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Esille on noussut, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokevat pedagogisen suunnittelun haastavaksi, silloin kun on kyse alle kolmivuotiaille suunnatusta toiminnasta (Repo, 2019). Myös kansainvälisten tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokevat epävarmuutta alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä työskentelystä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja näkemyksiä suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin toteutumisesta alle kolmevuotiaiden ryhmässä. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin syksyllä 2023. Tutkimuksen aineisto kerättiin syvähaastattelemalla kahta varhaiskasvatuksen opettajana alle kolmevuotiaiden ryhmässä työskentelevää henkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineiston avulla vastattiin tutkimuskysymyksiin, joiden tavoitteena oli selvittää millaisia pedagogisia suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin näkökulmia alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksen opettajilla on. Sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat varhaiskasvatussuunnitelman laaja-alaisten tavoitteiden näkyvän alle kolmevuotiaiden pedagogiikassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia alle kolmevuotiaiden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin toteutumisen rajaavista ja mahdollistavista tekijöistä. Varhaiskasvatuksen opettajat nostivat esille toiminnan suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin toteutumiselle lapsilähtöisyyden, osallisuuden sekä arvioinnin tärkeyden. Arviointi toteuttaminen koettiin kuitenkin haastavana alle kolmevuotiaiden kanssa työskennellessä. Molemmat varhaiskasvatuksen opettajista toivat esille, että heidän suunnitelmissaan, että toiminnassaan näkyvät varhaiskasvatussuun- nitelman laaja-alaiset tavoitteet, mutta niitä kuitenkin sovelletaan lapsen ikätasoon nähden. Alle kolmevuotiaiden suunnittelua, toteutusta ja arviointia rajaavat tekijät varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta olivat SAK-ajan eli suunnitteluajan käyttö, lasten kielelliset valmiudet sekä työyhteisö ja toimintakulttuuri. Kuitenkin varhaiskasvatuksen opettajien mukaan työyhteisö ja toimintakulttuuri ovat myös kaksi mahdollistavaa tekijää alle kolmivuotiaiden toiminnan suunnittelulle, toteutukselle sekä arvioinnille.