Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "O'Shaughnessy, Patrick"

Sort by: Order: Results:

  • O'Shaughnessy, Patrick (2020)
    Tavoitteet: Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, minkälaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on maahanmuuttajataustaisten vanhempien kanssa tehdystä yhteistyöstä. Tutkimuksessa selvitettiin mitä yhteistyötä rikastavia asioita yhteistyössä koettiin, minkälaisia haasteita varhaiskasvatuksen opettajat kokivat yhteistyössä sekä minkälaisia apukeinoja heillä on käytössään ja miten yhteistyötä voitaisiin parantaa. Vanhempien kanssa tehtävän yhteistyöhön velvoitetaan varhaiskasvatuslaissa, se on myös keskeisessä asemassa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Tutkimuksissa ja kirjallisuudessa on havaittu, että maahanmuuttajien kanssa tehtävään yhteistyöhön voi liittyä erityispiirteitä, jotka ovat tärkeätä ottaa huomioon yhteistyötä suunniteltaessa ja toteutettaessa. Keskeisiä haasteita aiheuttavia asioita ovat kielimuuri sekä kulttuurierot. Menetelmät: Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin e-lomakkeella, jossa oli neljä avointa kysymystä liittyen maahanmuuttajataustaisten vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Saaduista vastauksista muodostettiin teoriaan pohjautuvia yläkategorioita. Näiden alle muodostui erilaisia alakategorioita. Tutkimuksen tarkoitus ei ollut testata teoriaa, vaan etsiä aineistosta tehdyille löydöksille sekä niiden tulkinnalle selityksiä teoriasta tai tehdä huomioita mahdollisista eroavaisuuksista empirian ja teorian välillä. Tulokset ja johtopäätökset: Tämän tutkimuksen valossa varhaiskasvattajien ja maahanmuuttajien välisen yhteistyön keskiössä olivat kieli ja kulttuuri. Molemmat teemat nousivat esille vastaajien vastauksissa kaikkien kysymysten kohdalla. Etenkin yhteisen kielen puuttuminen näytti tuottavan haasteita. Varhaiskasvatuksen opettajien käyttämät apukeinot liittyivät vahvasti sekä sanalliseen että ei-sanalliseen kommunikaatioon. Yhteistyötä parantavina keinoina keskeiseksi teemaksi nousi sanallista kommunikaatiota parantavat keinot. Kommunikaation haasteista huolimatta yhteistyö maahanmuuttajien kanssa nähtiin tärkeänä ja vastausten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat näkivät vaivaa saadakseen sen toimimaan.
  • O'Shaughnessy, Patrick (2021)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät rakentavat yhteenkuulu-vuuden tunnetta ja mitkä tekijät heikentävät sitä inklusiivisessa oppimisympäristössä. Yhteen-kuuluvuuden tunteen rakentumisen tutkimus on suhteellisen tuoretta, suurin osa tutkimuksesta on tehty 2010-luvulla. Inkluusiota on alettu tutkia 2000-luvun puolella enemmän, kun erityisen tuen oppilaiden määrä kouluissa on kasvanut. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin in-ternetin hakukoneista ja tietokannoista löytyneitä tieteellisiä artikkeleita sekä tutkimuskirjalli-suutta. Tulokset ja johtopäätökset. Yhteenkuuluvuutta rakentavia tekijöitä tarkasteltiin varhaiskasvatus- ja kouluikäisten näkökulmasta. Yhteenkuuluvuutta heikentäviä tekijöitä tarkasteltiin erityisentu-en oppilaiden näkökulmasta. Yhteenkuuluvuutta rakentavia tekijöitä olivat koulun aikuisten po-sitiivinen suhtautuminen sekä vertaisryhmältä saatu hyväksyntä. Lisäksi yhteenkuuluvuutta edisti oppimisympäristön esteettömyys ja opettajan tarjoama riittävä tuki. Keskeisiä yhteenkuu-luvuutta heikentäviä tekijöitä olivat tuen puute, oppimisympäristön esteellisyys sekä vertais-ryhmän taholta koettu torjunta.