Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ojala, Aada"

Sort by: Order: Results:

  • Ojala, Aada (2024)
    Tämä tutkielma käsittelee varhaiskasvatusikäisten lasten yksinäisyyttä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymyksiin siitä, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on lasten yksinäisyydestä, millaisissa tilanteissa yksinäisyyttä esiintyy opettajien näkökulmasta ja miten yksinäisen lapsen osallisuutta tuetaan. Tutkimusta varhaiskasvatusikäisten lasten yksinäisyydestä on tehty vähän, jonka vuoksi tutkielman aiheen merkitys korostuu. Aiheesta on tehty enemmän tutkimusta esimerkiksi isompien lasten ja nuorten yksinäisyyden ehkäisemisestä ja osallisuuden vaikutuksesta ehkäisemiseen. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, keräämällä tietoa varhaiskasvatuksen opettajilta. Aineisto kerättiin helmikuun 2024 aikana kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeeseen vastasi viisitoista varhaiskasvatuksen opettajaa, joiden työkokemus vaihteli 3–11 vuoden välillä. Tutkimustulosten perusteella yksinäisyyttä esiintyi varsinkin silloin, kun lapsen sosiaaliset taidot eivät olleet kehittyneet ikätason mukaisesti. Yksinäisyyttä esiintyi eniten vapaan leikin aikana. Yksinäisyys näkyi lapsen kaveritaitojen puutteena sekä leikkiin sitoutumisen vaikeutena. Yksinäisen lapsen osallisuutta tuettiin vaihtelevasti. Osallisuutta tuettiin muun muassa aikuisen tuella ja läsnäololla leikkitilanteissa.