Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ojanen, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Ojanen, Laura (2023)
    Tavoitteet. Yhä harvempi suomalaisoppilas opiskelee osana peruskouluaikaisia opintojaan valinnaisia vieraita kieliä, vaikka niiden osaamisen tärkeys yhä kansainvälistyvämmässä maailmassa on vahvasti korostunut. Pohja tälle vieraiden kielten osaamiselle luodaan Suomessa usein edelleen kouluopetuksessa, jolle raamit antaa yhteiskunnan kehityksen mukaan uudistettava asiakirja, opetussuunnitelma. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (Opetushallitus, 2014) asettaa kieltenopetukselle sisällöt ja tavoitteet, muttei määrittele käytettäviä työtapoja. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä työtapoja nykypäivän vieraiden kielten opetuksessa suomalaisessa perusopetuksessa hyödynnetään, ja millä tavoin käytetyt työtavat mahdollisesti ovat muuttuneet opetussuunnitelmamuutoksen myötä. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen, Karvin, oppimistulosraportit englannin, ruotsin, saksan ja ranskan kielessä. Vuoden 2004 POPS:n voimassaoloajalta raporteiksi valikoitui englannin, ruotsin, saksan ja ranskan kielen raportit ja vuoden 2014 POPS:n voimassaoloajalta englannin ja ruotsin kielen raportit. Hakusanoina aineiston haun alussa Google Scholarissa toimivat kielididaktiikka, vieraiden kielten opetus ja kieltenopetuksen työtavat. Näiden hakusanojen perusteella saaduista hakutuloksista ja niiden tekijöiden muita julkaisuja selaamalla löytyivät Karvin raportit, jotka olivat aihetta tällä rajauksella käsittelevistä tutkimuksista ainoita mutta myös otoksiltaan hyvin kattavia. Tulokset ja johtopäätökset. Käytetyimpiä työtapoja vuoden 2014 POPS:n aikana olivat sanakokeet, oppikirjan tekstit ja suulliset pariharjoitukset, jotka olivat käytetyimpiä työtapoja myös vuoden 2004 POPS:n aikana. Muutosta oli tapahtunut merkittävästi itsearvioinnin ja digitaalisen materiaalin lisääntyneessä käytössä. Nykypäivänä vieraiden kielten opetuksessa käytetyt työtavat ovat siis edelleen melko perinteisiä eikä opetussuunnitelmamuutos näytä vaikuttaneen näihin suuresti. Työtavat ovat kuitenkin pääosin opetussuunnitelman ja kielididaktisten näkemysten mukaisia, vaikka esimerkiksi POPS:n peräänkuuluttama työtapojen monipuolisuus voisi toteutua paremminkin.