Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ojaranta, Inka"

Sort by: Order: Results:

  • Ojaranta, Inka (2022)
    Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyn musiikinopetuksen asemaan Suomessa, erityisesti peruskoulun alaluokilla. Aiheesta on käyty paljon keskustelua menneinä vuosina, minkä vuoksi halusin ottaa lähempään tarkasteluun, mihin suuntaan musiikinopetuksen kehityskulku on menossa. Koin tärkeäksi myös syventyä niihin seikkoihin, jotka osoittavat musiikinopetuksen asemaa ja arvostusta yhteiskunnassamme. Lisäksi koin olennaiseksi tarkastella, miten tämä näkyy esimerkiksi opetussuunnitelmassa sekä käytännössä koulujen musiikinopetuksen resursseissa ja opettajien kokemuksissa. Aiempien tutkimusten perusteella voin perustellusti todeta musiikilla olevan monipuolisia vaikutuksia hyvinvointiin sekä oppimiseen (ks. Huotilainen 2010). Silti monista selvityksistä käy ilmi, että musiikin opetuksen tuntiresursseihin on vuosien saatossa kohdistettu jatkuvia vähennyksiä, eikä tilanne näytä erityisen valoisalta edelleenkään. Toteutin tutkimuksen kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka on sopiva tapa silloin, kun halutaan koota tietystä aiheesta monipuolinen yleiskatsaus. Aineistoina toimivat aiemmat tutkimukset muun muassa luokanopettajien pätevyydestä opettaa musiikkia alakoulussa (Suomi, 2019) sekä musiikkia opettavien luokanopettajien kokemuksista käytännön työstä (esim. Hulkko 2018, Lemmetyinen & Malinen 2015). Rajasin aineiston koskemaan alakoulun musiikkikasvatusta, mutta tulokset ovat mahdollisesti yleistettävissä musiikin opetuksen asemaan yleisesti koko peruskoulussa. Tuloksista käy ilmi, että musiikin opetuksen asema oli jatkuvasti heikentynyt ja sen arvostus kouluissa ei ollut suurta. Eniten musiikin opetuksen heikko arvostus näkyi luokanopettajien koulutuksessa. Luokanopettaja opettaa yleensä musiikkia alakoulussa luokille 1–6, mutta luokanopettajakoulutus ei tällä hetkellä anna valmiuksia opettaa musiikin tietoja ja taitoja alakoulussa. Heikosta asemasta kertoi myös musiikin opetukselle varatun ajan sekä resurssien riittämättömyys.