Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pöyhönen, Suvi-Tuuli"

Sort by: Order: Results:

  • Pöyhönen, Suvi-Tuuli (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä on suomalainen ammatillinen erityisopetus. Tut- kielmassa syvennytään tarkemmin kahteen suomalaiseen erityisoppilaitokseen, Spesiaan ja Kii- pulan. Spesia ja Kiipula tarjoavat useassa Suomen kaupungissa ammatillista opetusta nuorille, jotka tarvitsevat opintoihin yksilöllistä tukea. Molemmat oppilaitokset tarjoavat tutkintoon val- mentavaa (TUVA)- koulutusta, työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaa (TELMA)- koulu- tusta, sekä useita ammatillisia perustutkinto- koulutuksia. Kiipulaan tai Spesiaan hakevalla nuo- rella tulee olla opiskeluun liittyvä erityisen tuen tarve, jonka pohjalta jokaiselle opiskelijalle laa- ditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Pyrin tutkielmassani laajentamaan kokonaiskuvaa suomalaisesta ammatillisesta erityisopetuk- sesta erityisoppilaitoksissa. Lisäksi pohdin millaisia valmiuksia ammatillinen erityisopetus antaa työelämään siirtymiselle. Tutkielman menetelmänä käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Ku- vaileva kirjallisuuskatsaus sopii menetelmäksi, jos tutkittavasta ilmiöstä halutaan saada selkeä yleiskuva ja tutkimukseen käytetään laajasti erilaisia aineistoja. Aineiston keruu tapahtui tammi- maaliskuun 2024 välillä. Aineistoksi valikoitui viisi vertaisarvioitua tutkimusta/artikkelia. Tutkimustulosten perusteella ammatillisen erityisopetuksen tavoitteeksi voidaan määritellä opiskelijan omien kykyjen löytäminen, arki- ja työelämän taitojen opettelu, sosiaalisten taitojen parantaminen ja ammatillisten taitojen oppiminen. Ammatilliset erityisoppilaitokset antavat siellä opiskelleiden nuorten mukaan monipuolisia valmiuksia työelämään. Tutkimuksien haastatteluissa tuli ilmi, että työharjoittelut olivat isossa roolissa nuorten työelämätaitojen oppimisessa. Työharjoittelu antaa realistisen kuvan siitä, millaista työelämä todellisuudessa on. Lisäksi usea erityisoppilaitos tarjoaa mahdollisuuksia suorittaa harjoittelun ja myöhemmin työllistyä esimerkiksi koulun omaan ravintolaan. Aiemmat tutkimukset painottuvat ammatillisen erityisopetuksen pedagogiikkaan ja käytännön järjestelyihin. Opiskelijoiden omia kokemuksia tulisi kuulua tutkimuksissa enemmän ja jo valmistuneiden haastattelut antaisivat myös hyödyllistä näkökulmaa ammatillisen erityisopetuksen tutkimukselle.