Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Palsamäki, Anna-Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Palsamäki, Anna-Maria (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia esiopetuksen opetussuunnitelman oppimiskokonaisuuksien sisältöjen toteutumista metsäesiopetuksessa. Toteutumista tarkasteltiin oppimisympäristöjen näkökulmasta. Oppimisympäristöjä käsiteltiin tutkimuksessa paikkoina, tiloina ja välineinä. Metsäpäiväkoti on päiväkotimalli, jossa lapset viettävät päiväkotipäivän pääasiassa ulkona luonnossa vuoden ympäri. Ryhmällä saattaa olla käytettävissään jokin rakennettu tila tukikohtanaan. Luonnolla tiedetään olevan positiivista vaikutusta esimerkiksi lasten motoriseen kehitykseen, kielellisiin valmiuksiin ja sosiaalisiin suhteisiin (Fjørtoft, 2007; Knight, 2009). Tasa-arvoisen ja -laatuisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tärkeys tunnustetaan ja se on ollut paljon esillä viime aikoina. Metsäpäiväkodeissa toimintaympäristö poikkeaa suuresti tavallisista päiväkodeista, joten koin tarpeelliseksi tutkia oppimiskokonaisuuksien toteutumismahdollisuuksia luonnossa. Kaikkien aihealueiden toteutumisella päästään kohti tasa-arvoista varhaiskasvatusta sisällöllisellä tasolla. Tutkimuksessa selvitetään oppimiskokonaisuuksien toteutumista ja luonnon mahdollisuuksia oppimisympäristönä kokonaisuuksien toteuttamisessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea uusimaalaista metsäesiopetuksessa toimivaa opettajaa. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa saatiin selville, että oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen oli kokonaisuudessaan mahdollista luonnossa. Liikunta ja ympäristökasvatus nousivat esiin luonnollisesti tapahtuvina oppimisen alueina, kun taas hienomotoristen taitojen harjoittaminen aiheutti haasteita. Tulosten mukaan metsäesiopetuksessa sisä- ja ulkotilojen joustava käyttö yhdessä on merkittävää toimivan esiopetuksen takaamiseksi.