Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Poranen, Tiina"

Sort by: Order: Results:

  • Poranen, Tiina (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet. Lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden heikkeneminen on ollut huolenaiheena yhteiskunnallisessa keskustelussa. LIITU 2018 -tutkimuksen mukaan vain alle puolet 11-15-vuotiaista nuorista saavuttaa päivittäiset liikuntasuositukset. Peruskoulun koululiikunnan tavoitteena on luoda oppilaille positiivisia kokemuksia itsestään liikkujana, jolloin liikunta-aktiivisuus jatkuisi myös vapaa-ajan harrastamiseen. Koululiikunnan motivaatioilmastolla on todettu olevan yhteyttä oppimiseen, viihtyvyyteen, motivaation muodostumiseen ja käsitykseen omasta pystyvyydestä. Tämän vuoksi on merkityksellistä ymmärtää, millaiset tekijät muodostavat suotuisan motivaatioilmaston koululiikuntaan. Tässä tutkimuksessa motivaatioilmastoa määritellään tehtävä- ja minäsuuntautuneilla tavoiteorientaatioilla, joihin yhdistyy itsemäärämisteorian mukaiset kolme psykologista perustarvetta, jotka ovat autonomia, koettu pystyvyys ja koettu yhteenkuuluvuus. Tutkimuksessa luodaan katsaus koululiikunnan motivaatioilmastosta. Tavoitteena on selvittää suotuisaan motivaatioilmastoon yhteydessä olevat tekijät. Lisäksi halutaan selvittää, mikä on motivaatioilmaston merkitys koululiikunnassa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto koostui kahdeksasta tutkimusartikkelista. Tutkimusaineiston avulla pyrittiin vastaamaan mahdollisimman tarkasti tutkimuskysymyksiin. Katsauksessa oli integroiva ote. Tutkimustulokset pyrittiin jäsentelemään alaotsikoiden alle teemoittain. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat, että koululiikunnan motivaatioilmasto on yhteydessä viihtyvyyteen, motivaatioon, ahdistuneisuuden tunteeseen, psykologiseen turvallisuuteen, autonomian kokemiseen ja fyysisen pätevyyden tunteeseen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että koululiikunnassa suotuisaa on tukea tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa, jossa toteutuvat itsemäärämisteorian mukaisesti autonomia, koettu pystyvyys ja koettu yhteenkuuluvuus. Koululiikunnassa koetulla viihtyvyydellä näytti olevan joitakin yhteyksiä vapaa-ajan liikunta-aktiivisuuteen. Opettaja on avainasemassa luomassa motivaatioilmastosta tehtäväsuuntautunutta, autonomiaa tukevaa ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta edistävää, jolloin kaikilla oppilailla on mahdollisuus kokea pystyvyyden tunnetta liikunnallisesta taitotasosta riippumatta.