Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pulkkanen, Suvi"

Sort by: Order: Results:

  • Pulkkanen, Suvi (2020)
    Uusimman peruskoulun opetussuunnitelman (POPS 2014) yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi on nostettu oppilaiden ekososiaalinen sivistys ja kasvu kestävään elämäntapaan eli vastuullisuuteen. Kestävän kehityksen mukainen opetus vaatii kouluilta ja opettajilta kestävyyskasvatusta. Aiemmin vähemmän tunnettu villiruoka on alkanut kiinnostaa ihmisiä, kun ravinnon ekologiset ja eettiset arvot ovat nousseet esiin yhä enemmän maapallon hyvinvoinnin kannalta. Tavoitteet. Tällä tutkimuksella haluttiin selvittää, mikä on kotitalousopettajien käsitys villiruoasta osana kestävää kehitystä sekä millä tavoin kotitalousopettajat käyttävät villiruokaa osana opetustaan. Vastaavia tutkimuksia aiheesta ei juurikaan ole Suomessa tehty. Suomalaista villiruokaa on tutkittu verrattain vähän. Kestävää kehitystä on tutkittu varsinkin opetuksen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten villiruoka näyttäytyy osana kestävää kehitystä nykypäivän kouluopetuksessa. Menetelmät. Tutkimustehtävään etsittiin vastauksia laadullisen tutkimuksen keinoin. Puhelinhaastattelut tehtiin viikolla 13. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja heidät saatiin kotitalousopettajien Facebook-ryhmän kautta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysi tehtiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttivät villiruokaa hyvin samaan tapaan luonnollisena osana opetustuntejaan. Oppilaat olivat aiheesta innoissaan, varsinkin päästessään ulos itse keräämään villivihanneksia. Kaikkien opettajien mielestä aihetta olisi pitänyt käsitellä enemmän, ja he kokivat yhteistyön muiden toimijoiden kanssa erittäin tärkeäksi. Tulokset osoittivat, että koulukulttuurilla on ratkaiseva rooli siinä, miten kestävä kehitys otetaan opetuksessa huomioon. Opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ja –tukea vastuullisessa kestävyyskasvatuksen tehtävässään. Tältä osin tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan kestävyyskasvatus tiedostetaan tärkeänä, mutta sen käytännön toteutus kouluissa vaihtelee paljon niin laadun kuin määränkin suhteen.