Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Puro, Katariina"

Sort by: Order: Results:

  • Puro, Katariina (2024)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia opettajilla on työstä perusopetuksen valmistavassa opetuksessa. Tutkimuskysymyksenä oli ”Minkälaisia kokemuksia perusopetuksessa työskentelevillä opettajilla on valmistavasta opetuksesta tutkimuskirjallisuuden mukaan?”. Tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä valmistavasta opetuksesta ja saada selville, millaisia kokemuksia opettajilla valmistavassa opetuksessa työskentelystä on. Aiempaa tutkimusta aiheeseen liittyen löytyi eniten maahanmuuttajaoppilaiden ja heidän opettajien näkökulmasta. Tässä tutkielmassa halusin keskittyä erityisesti valmistavaan opetukseen. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia perusopetuksessa toimivilla opettajilla on valmistavasta opetuksesta ja siinä opettamisesta. Tietokantoina käytettiin yleisiä tietokantoja kuten HELKA ja Google Scholar, sekä tieteenalakohtaisia tietokantoja esimerkiksi ERIC. Hakusanoina käytettiin muun muassa valmistava opetus, peruskoulu, opettaminen sekä opettaja. Hakuja tehtiin myös englanninkielisillä hakusanoilla esimerkiksi preparatory education, teachers experiences, primary school, sekä teaching. Käydyn aineiston perusteella valikoitui 15 lähdettä, joista tulososio muodostui. Opettajien kokemuksia työstä valmistavassa opetuksessa kuvasi viisi useimmiten toistuvaa pääteemaa: koulutus ja kouluttautuminen, resurssit, asenne ja motivaatio, työn merkityksellisyys sekä yhteistyön merkitys. Tulosten perusteella olisi tärkeä kiinnittää huomiota valmistavan opetuksen opettajien kouluttamiseen ja selkeisiin kelpoisuusvaatimuksiin. Resursseja olisi tärkeä kohdentaa valmistavaan opetukseen ja opettajien työmäärää saada jaettua. Näin mahdollistettaisiin parhaalla mahdollisella tavalla valmistavan opetuksen opettajien työmotivaatio sekä asenne työtä kohtaan. Opettajat kokevat työnsä merkitykselliseksi mutta kaipaavat selvennyksiä muun muassa resurssi- ja koulutushaasteisiin sekä pätevyysvaatimuksiin.