Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pykälistö, Kati"

Sort by: Order: Results:

  • Pykälistö, Kati (2024)
    Lukutaito on universaali ja ihmisen arjen toimivuuteen vaikuttava taito. Lukutaidon merkitys ihmisen elämässä on suuri, sillä elämme monien erilaisten tekstien ympäröiminä. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että lukutaito on erityisesti lasten ja nuorten osalta heikentynyt Suomessa 2000-luvulla. Esiopetuksen aika lapsen elämässä on merkityksellistä varhaisen lukutaidon kehittymiselle, sillä kouluun tullessa noin kolmannes lapsista osaa jo lukea. Tämä kandidaatin tutkielma jäsentää varhaisen lukutaidon ja kielellisen kehityksen tukemista esiopetuksen kontekstissa pohjoismaissa. Tutkielmassa varhaista lukutaitoa tarkastellaan opettajan roolin ja varhaisen lukutaidon käsitteiden näkökulmista. Tutkielma toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tiivistää ja yhdistellä aiempien tutkimusten tietoa. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tärkeimmiksi ominaisuuksiksi tunnistetaan avoimuus ja läpinäkyvyys. Tässä tutkielmassa kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui elektronisesta tietokannasta Ebscosta haetuista vertaisarvioiduista artikkeleista. Tulosten analyysimenetelmänä tässä kirjallisuuskatsauksessa käytettiin narratiivista synteesiä. Tuloksia jäsentäessä narratiivisessa synteesissä keskeistä on avoimuus ja läpinäkyvyys, jota pyrin tässä tutkielmassa edistämään muun muassa taulukoimalla aineistona olevat artikkelit ymmärrettävään muotoon. Tutkielmani tulokset osoittavat, että varhain esiopetusiässä todetut kielellisen kehityksen ja varhaisen lukutaidon haasteet vaikuttivat myös myöhempään lukutaitoon ja lukusujuvuuteen ensimmäisellä luokalla. Toisena päätuloksena voi mainita lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen merkityksen varhaiseen lukutaitoon ja lapsen oppimiseen. Tutkielman tulosten mukaan vuorovaikutus ja etenkin sen laatu vaikutti lapsen varhaiseen lukutaitoon esiopetusiässä.