Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pyrhönen, Susanna"

Sort by: Order: Results:

  • Pyrhönen, Susanna (2020)
    Tavoitteet. Lasten ja nuorten vähäinen lukeminen on ollut paljon esillä viime vuosina. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan lasten ja nuorten heikkoa lukumotivaatiota. Tarkoi-tuksena on selvittää, mistä heikko motivoituneisuus lukemiseen johtuu ja millaisia piirteitä ja syitä siihen liittyy. Menetelmät. Tämä tutkimus perustuu Lukuklaani-hankkeen tutkimusaineistoon. Lukuklaani on Suomen Kulttuurirahaston rahoittama hanke, jonka tarkoituksena on kannustaa nuoria luke-maan. Lukuklaani-hanke jakautuu alakoulun vuosien 2017-2019 ja yläkoulun vuosien 2019-2020 hankkeisiin. Tutkimusosio toteutettiin Helsingin ja Turun yliopistoissa alakoulun ja ylä-koulun opettajille suunnatuilla kyselyillä ja niiden analyysillä. Tässä tutkielmassa aineistona oli yläkoulun hankkeeseen kerätty aineisto vuodelta 2019. Kyselyyn vastasi 407 äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa. Tässä tutkielmassa etsittiin opettajien avovastauksista syitä sille, miksi kaikki oppilaat eivät olleet lukeneet kirjaa loppuun. Tulokset ja johtopäätökset. Epämotivoituneista lukijoista voidaan päätellä Lukuklaani-aineiston valossa, että he eivät jaksa tai halua lukea kirjoja, ainakaan koulussa annettua kir-jaa. Joko lukemiseen ei ole aikaa tai siihen ei jakseta keskittyä. Eniten vastauksia oli heikosta motivaatiosta ja kiinnostuksen puutteesta. Lukeminen voi myös olla vaikeaa ja hidasta, mikä tekee lukemisesta epämiellyttävää. Opettajien mukaan moni ei myöskään pysty lukemaan pit-kiä kokonaisteoksia, niihin ei jakseta keskittyä. Osa oppilaista ei myöskään lue kirjoja, jos ne jäävät kotiin luettaviksi.