Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pyykkönen, Tiina"

Sort by: Order: Results:

  • Pyykkönen, Tiina (2023)
    Varhaiskasvatuksen aloitus on suuri muutos perheen elämässä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat rakentavat luottamusta alle kolmevuotiaiden lasten vanhempiin varhaiskasvatuksen aloituksessa. Tutkimuksessa käytetään Rempelin, Zannanin ja Holmesin (1985) luottamuksen tasoja, joita ovat ennustettavuus, varmuus ja usko. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että laadukkailla pedagogisilla käytänteillä vanhempien luottamus varhaiskasvatuksen henkilöstöön kasvaa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna kolmelta varhaiskasvatuksen opettaja -nimikkeellä toimivalta ihmiseltä, joilla on pitkä kokemus alle kolmevuotiaiden parissa työskentelystä. Kaksi haastatteluista suoritettiin etäyhteyksiä hyödyntämällä ja tallennetiin tutkijan koneelle myöhempää jatkokäsittelyä varten. Kolmas haastattelu tehtiin lomakehaastatteluna. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset olivat samassa linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Varhaiskasvatuksen opettajat kokevat alle kolmevuotiaiden lasten vanhempien luottamuksen rakentamisen tärkeäksi varhaiskasvatuksen tutustumisjaksolla ja aloituksessa. Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat panostavat luottamuksen rakentumisessa vanhempiin erityisesti ensimmäistä kontaktia. He korostavat myös avointa tiedon jakamista varhaiskasvatuksen käytänteistä ja vanhempien vakuuttelua. Varhaiskasvatuksen opettajat pitävät luottamuksen rakentamisessa tärkeänä myös, että he ovat saatavilla vanhemmille, jotta he voivat vastata vanhempien tarpeisiin tarpeen mukaan. Tutkimuksen aineistossa korostui varhaiskasvatuksen opettajien puheessa kaksi eri luottamuksen tasoa: ennakoitavuus ja varmuus. Tutkimuksen tuloksissa oli huomattavissa, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että ennakoivan työn avulla he loivat toimivia pedagogisia malleja varhaiskasvatuksen tutustumiseen ja aloitukseen.