Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rämä, Titta"

Sort by: Order: Results:

  • Rämä, Titta (2023)
    Tunnekasvatuksen tarve on noussut viime vuosina yhä enemmän osin maailmalla jyllänneen COVID-19 pandemian ja sittemmin Ukrainassa alkaneiden sotatoimien johdosta. Sosiaali- ja terveysministeriön lasten oikeuksia ja hyvinvointia koronaepidemian jälkihoidossa pohtinut työryhmä toi vuoden 2020 raportissaan esiin, että koronakriisillä on ollut huomattavia vaikutuksia lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada syvällistä tietoa tunnekasvatuksen tilasta Iitin kunnan esiopetuksessa, esiopettajien kuvaamana. Tutkimustehtävänä oli kuvata, millä tavoin Iitin kunnan esiopettajat toteuttavat tunnekasvatusta esiopetuksessa sekä, mitkä tekijät mahdollistavat ja vaikeuttavat laadukkaan tunnekasvatuksen toteuttamisen Iitin kunnan esiopetuksessa. Tutkimuskysymykset muotoutuivat seuraavanlaisiksi: (1) Millä menetelmillä Iitin kunnan esiopetuksessa toteutetaan tunnekasvatusta? Ja 2) Mitkä tekijät mahdollistavat laadukkaan tunnekasvatuksen toteuttamisen esiopetuksessa? Sekä (3) Mitkä tekijät vaikeuttavat laadukkaan tunnekasvatuksen toteuttamista esiopetuksessa? Tunnekasvatuksen tilaa ei ole aikaisemmin Iitin kunnan esiopetuksessa tutkittu, mutta tässä raportissa esiteltyjen aikaisempien tutkimusten valossa tunnekasvatuksella on positiivisia vaikutuksia lasten käyttäytymiseen ja kehittymiseen. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineistona käytettiin ryhmähaastattelua, johon osallistui kolme Iitin kunnan esiopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulosten mukaan Iitin kunnan esiopettajat toteuttivat tunnekasvatusta aamukokoontumisissa, pienryhmähetkissä ja arjen tilanteissa, harvemmin systemaattisesti suunniteltuna. Esiopettajat kokivat, että heillä oli käytössään riittävä määrä tunnekasvatusmateriaaleja, ja lisäksi heillä oli käytössään kuraattorin palvelut. Tulokset osoittivat, että entistä laadukkaamman tunnekasvatuksen toteuttaminen mahdollistuisi, jos heillä olisi enemmän aikaa perehtyä materiaaleihin ja, jos he pääsisivät tunnekasvatuskoulutukseen. Laadukkaan tunnekasvatuksen toteuttamisen vaikeuttavana tekijänä esiopettajat kokivat SAK-työajan puutteen ja liian suuret ryhmäkoot. Esiopettajat kokivat tunnekasvatuksen tärkeänä jo pienestä pitäen ja askel systemaattisemmin toteutettua tunnekasvatusta kohti oli otettu uuden Ystävien eskari -materiaalin myötä.