Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rantala, Meri"

Sort by: Order: Results:

  • Rantala, Meri (2020)
    Aiemmat tutkimukset osoittavat, että opettajankoulutus antaa heikosti valmiuksia toteuttaa seksuaalikasvatusta. Lisäksi monet opettajat ovat saaneet itse heikkotasoista seksuaalikasvatusta tai heidän kohdallaan seksuaalikasvatus on kokonaan laiminlyöty. Tämä on johtanut siihen, että opettajilla ei ole valmista mallia toteuttaa seksuaalikasvatusta, vaan heidän on rakennettava se itse. Edellisestä asetelmasta johtuen, tässä tutkimuksessa etsitään vastausta kysymykseen: Millaista koulun seksuaalikasvatuksen tulisi olla? Kysymyksen avulla pyritään etsimään ja tiivistämään opettajille käyttökelpoista tietoa, jonka avulla heidän olisi mahdollista antaa laadukasta ja kaikkien oppilaiden kehitystä tukevaa seksuaalikasvatusta. Tutkimus toteutettiin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa vastauksia tutkimuskysymykseen etsittiin kuudesta koulun seksuaalikasvatusta kuvaavasta aineistosta. Koulun seksuaalikasvatus nähtiin mahdollisuutena opettaa lapsille normikriittisyyttä yhteiskunnassa vallitsevaa heteronormatiivisuutta ja sukupuolirooleja kohtaan. Seksuaalikasvatusta tuli antaa oppilaan ikätason mukaisesti ja sen tuli olla ajankohtaista. Seksuaalikasvatus nähtiin tärkeäksi oppilaan ajatteluntaitojen kehittämiselle ja sen tuli kehittää ajattelun taitoja erilaisten opetusmenetelmien avulla. Erilaiset toiminnalliset menetelmät nähtiin parhaana tapana toteuttaa esimerkiksi seksuaalikasvatukseen kuuluvaa tunnekasvatusta. Seksuaalikasvatuksen integrointi muihin oppiaineisiin nähtiin tärkeänä. Seksuaalikasvatusta koettiin tapahtuvan myös oppituntien ulkopuolella ja koulun seksuaalikulttuuriin vaikuttivat esimerkiksi vanhemmat, muut oppilaat ja opettajat omalla esimerkillään. Tulokset ovat suoraan hyödynnettävissä koulun seksuaalikasvatuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.