Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rantanen, Sanni"

Sort by: Order: Results:

  • Rantanen, Sanni (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutus päiväkodin ruokailutilanteissa on dialogisuuden näkökulmasta. Vuorovaikutuksen dialogisuutta ei ole juurikaan tutkittu varhaiskasvatuksen kontekstissa ja tutkimukset päiväkodin ruokailutilanteista painottuvat lähinnä ruokakasvatuksen, kestävän kehityksen sekä ruokailutilanteen käytäntöjen tutkimukseen. Päiväkodin ruokailutilanteissa tapahtuvaa aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta ei puolestaan ole tutkittu lainkaan. Koska ruokailutilanteet muodostavan suuren osan lasten varhaiskasvatuspäivästä, on perusteltua tutkia aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta myös näissä tilanteissa. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, analysoida ja tulkita aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta ruokailuhetkissä dialogisuuden näkökulmasta. Tulkintani dialogisuudesta ja dialogisesta vuorovaikutuksesta pohjautuivat Arja Lundánin sekä filosofi Martin Buberin määritelmiin dialogisuudesta. Sain tutkimustani varten käyttöön erästä toista tutkimushanketta varten kerätyn videoidun vuorovaikutusaineiston. Aineisto oli kerätty eräässä Helsingin kunnallisessa päiväkodissa, ja se sisälsi yhteensä 120 videotallennetta.Lopullinen aineistoni koostui kahdestakymmenestäviidestä videotallenteesta, joissa ilmeni päiväkodin ruokailutilanne. Aineiston analyysin toteutin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Pyrin lisäksi tutkimuksessani noudattamaan vuorovaikutusanalyysin periaatteita. Tutkimustuloksissa tunnistettiin neljä eri tapaa, jolla ruokailutilanteen vuorovaikutuksen dialogisuus esiintyy: 1) toteutuu täysin, 2) toteutuu osittain, 3) toteutuu vähän sekä 4) ei toteudu lainkaan. Dialogisuus ilmeni aikuisen ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa monimutkaisesti ja monin eri sävyin. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä lapsen ja aikuisen välillä tapahtuvan vuorovaikutuksen dialogisuudesta. Lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen dialogisuutta on tärkeää ymmärtää siksi, että yksi yleinen tapa hahmottaa kasvatus on juurikin vuorovaikutuksena lasten ja aikuisten välillä. Tällöin suureen merkitykseen nousee se, miten ja millä tavoin vuorovaikutetaan.