Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rasku, Hanna"

Sort by: Order: Results:

  • Rasku, Hanna (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tehdä selkoa eri lukemaan opettamisen menetelmistä, vertailla niitä keskenään ja arvioida niiden hyviä ja huonoja puolia. Lukemaan oppiminen on ensimmäisen kouluvuoden tärkein tavoite, ja sen opettamiseen on olemassa erilaisia menetelmiä, joita esittelen tässä tutkielmassa. Lukemaan opettamisen menetelmät jaotellaan usein synteettisiin, eli yksityiskohdista kokonaisuuksiin lähteviin, ja analyyttisiin, eli kokonaisuuksista yksityiskohtiin eteneviin menetelmiin. Tässä tutkielmassa esittelen tarkemmin kaksi synteettistä menetelmää: KÄTS- ja CID-menetelmät, sekä kaksi analyyttistä menetelmää: LPP- ja LYHTY-menetelmät. Tämä tutkielma on tehty kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa kootaan tietyn aiheen tutkimuksia yhteen, ja sen tavoitteena on etsiä vastauksia siihen, mitä ilmiöstä jo tiedetään. Valitsin aineistokseni tutkimuksia lukemaan opettamisesta ja tarkemmin sen menetelmistä. Aineistoni on haettu käyttämällä Google Scholar- ja yliopiston Helka-kirjaston hakupalveluita. Tulosten perusteella voidaan todeta, että synteettiset ja analyyttiset menetelmät eroavat toisistaan lukemaan opettamisen alkuvaiheessa ja etenemissuunnaltaan, mutta molemmat menetelmät sisältävät sekä synteesiä että analyysiä, eli sekä kirjain-äänneyhteyden harjoittelua, että kokonaisten sanojen ymmärtämisen harjoittelua. Lukemaan opettamisen menetelmän valinnalla on merkitystä ensimmäisen lukuvuoden keskivaiheilla, mutta ensimmäisen luokan keväällä menetelmästä huolimatta suurin osa oppilaista omaa hyvän lukutaidon. Tuloksista voidaan päätellä, että lukemaan opettamisessa tulee ottaa huomioon oppilaiden yksilöllinen etenemistahti ja valmiudet, lukumotivaation ylläpitäminen, sekä eri menetelmien elementtien yhdisteleminen.