Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ruuskanen, Mika-Matti"

Sort by: Order: Results:

  • Ruuskanen, Mika-Matti (2023)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat opettajien työnkuvaan ja jaksamiseen alueellisesti eriytyvissä kouluissa. Tarkastelin aiemman tutkimustiedon pohjalta opettajien työnkuvaan ja jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä alueellisen eriytymisen vaikutuksia peruskouluihin ja pyrin löytämään niiden välisiä yhteyksiä. Alueellisen eriytymisen lisääntyminen Suomessa tekee tutkielmasta ajankohtaisen ja sen vaikutukset koulumaailmaan korostavat aiheen tutkimisen tärkeyttä. Tutkielman aineisto koostui tutkimusartikkeleista, joiden aihepiirejä olivat opettajien työhyvinvointi ja jaksaminen sekä alueellinen eriytyminen ja sen vaikutukset kouluihin. Aineisto koostui sekä Suomalaisista että kansainvälisistä tutkimuksista. Lisäksi aineistoa täydensi Suomen perusopetuksen perusteet vuodelta 2014, Perusopetuslaki ja OAJ verkkosivut. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka oli metodisesti narratiivinen. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla ja teemoiteltiin ”opettajien työnkuvaan vaikuttaviin tekijöihin” sekä ”opettajien työssä jaksamiseen vaikuttaviin tekijöihin”. Opettajien työnkuvaan ja jaksamiseen vaikuttavat tekijät alueellisesti eriytyvissä kouluissa olivat pitkälti samoja, kuin missä tahansa kouluissa, mutta tietyt tekijät nousivat korostuneemmin esiin. Eriytyvien koulujen yllä leijuva negatiivinen stigma oppilaista tai koulusta heikensi oppilaiden itsetuntoa ja sen kehittäminen ja oppilaiden motivointi nousi esiin opettajien työnkuvassa. Eriytyvissä kouluissa kulttuuritaustojen kirjo voi aiheuttaa haasteita opetuksessa tai kotien kanssa kommunikoinnissa. Kodin ja koulun välinen yhteistyö tavoitti paremmin keskiluokkaisia perheitä, joiden kanssa löytyi yhteinen kieli ja ymmärrys. Opettajien jaksamisessa opettajien vuorovaikutus oppilaiden ja kotien kanssa nousi tärkeäksi tekijäksi alueellisesti eriytyvissä kouluissa. Kielelliset haasteet vuorovaikutuksessa oppilaiden tai kotien kanssa voi vaikuttaa negatiivisesti opettajien jaksamiseen. Luokassa haasteet saattoivat ilmentyä esimerkiksi häiriökäyttäytymisenä ja kotien kanssa lisäresurssien tai lisätuen tarpeena, mitkä näkyivät kuormittavan opettajia. Sekä työnkuvaan että työssä jaksamiseen vaikuttivat opettajien omat asenteet, näkemykset ja käsitykset siitä, mitkä asiat kuuluivat opettajien työhön ja opettajan sekä kasvattajan roolien välillä liikkuminen saatettiin kokea raskaaksi. Kasvatukselliset tehtävät korostuivat alueellisesti eriytyvissä kouluissa ja ne koettiin myös työn ytimenä ja merkityksellisinä. Tuloksien mukaan opettajien omat käsitykset opettajien työnkuvasta, oman työn, asenteiden ja ennakkoluulojen reflektointi sekä ymmärrykseen tähtäävä yhteistyö olivat tekijöitä, joita tarkastelemalla ja kehittämällä voidaan parantaa opettajien jaksamista alueellisesti eriytyvissä kouluissa. Johtopäätöksenä opettajien reflektointitaitojen, vuorovaikutustaitojen ja yhteistyötaitojen kehittäminen auttaa jaksamaan työssä paremmin ja siinä avainasemassa on opettajankoulutus.